czwartek, 10 stycznia 2019

Śmierć się czai w czarnym worku

Blue monday, czyli najbardziej depresyjny dzień w roku, dopiero 21 stycznia, a ja już mam przetłumaczoną odpowiednią piosenkę. Lennon napisał ją mniej więcej w lutym 1968 roku w czasie pobytu w Indiach, gdzie zespół miał medytować i zbliżać się do Absolutu.

Z medytacji wyszło mu, że życie jest jak papier toaletowy i że umarłby już chętnie, gdyby nie pewna dziewczyna. Tą dziewczyną była, o czym świat w chwili pisania piosenki jeszcze nie wiedział, Yoko Ono (dowiedział się kilka miesięcy później, co zaowocowało pewną dość znaną piosenką).



Tak samotny, umrzeć chcę
Tak samotny, umrzeć chcę
Czemu jeszcze żyję
O, ty dziewczyno tylko wiesz

O poranku umrzeć chcę
I pod wieczór umrzeć chcę
Czemu jeszcze żyję
O, ty dziewczyno tylko wiesz

Ma matka po niebie szła
Mój ojciec po ziemi szedł
Lecz ja z Wszechświata jestem
Wiesz, ile to warte jest

Samotny, umrzeć chcę
Czemu jeszcze żyję
O, ty dziewczyno tylko wiesz

Żre oko orzeł mi
Robaki liżą kość
Samobójcze sny
Jak z Dylana ten pan Jones
Samotny, umrzeć chcę
Czemu jeszcze żyję
O, ty dziewczyno tylko wiesz

W czarnych chmurach myśl
Dusza skryta mgłą
Samobójcze sny
Wkurwia mnie mój rock and roll
Umrzeć chcę, tak, umrzeć chcę
Czemu jeszcze żyję
O, ty dziewczyno tylko wiesz
Olsztyn, 8-10.01.2019

Jedną z rzeczy, która stawia Beatlesów tam, gdzie inni nawet nie mogą spojrzeć, jest to, że nie mają dwóch takich samych utworów! Po prostu każda ich piosenka to inny styl, inny pomysł, najczęściej prekursorski. Nigdy się nie powtarzali. Tym razem padło na bluesa, którego biała wersja przeżywała w Anglii w drugiej połowie lat 60. swój złoty okres. Pytanie brzmi – czy Lennon parodiuje popularny gatunek, czy tworzy autentycznego bluesa?
Do rozwoju tej muzyki przyczynił się również facet, który dołączył do zespołu jednorazowego użytku The Dirty Mac. Zagrali 11 grudnia 1968 roku na potrzeby filmu Stonesów w składzie John Lennon (gitara, śpiew – pierwszy koncertowy występ Beatlesa poza zespołem), Eric Clapton (to właśnie ten pan, który zdążył już grać w trzech ponadczasowych zespołach bluesowych – Yardbirds, Bluesbreakers oraz Cream), Keith Richards (wypożyczony z The Rolling Stones, ale do zagrania na basie) i Mitch Mitchell (perkusista Hendriksa). No i jeszcze Yoko Ono, ujawniona już światu jako muza Lennona, która nie byłaby sobą, gdyby nie „wystąpiła” razem z zespołem chowając się do czarnego worka. Szacunek, to mi dało do myślenia.


Parę słów na temat The Dirty Mac wygłosiłem 13.02.2024 w radiu UWM FM w audycji Szafa z muzyką Pawła Jarząbka pod moim jednorazowym tytułem From Szafa with Love:


Horacy Tłumacy - na Facebooku
Horacy Tłumacy - na YT
Horacy Tłumacy - lista przetłumaczonych piosenek

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz