środa, 1 stycznia 2020

Top tłumaczeń 2020

Kolejny raz odreagowuję z kilkuset tysiącami słuchaczy Trójki postarzenie się o rok słuchając utworów, które są tak stare, że aż nowe. W tym roku emocje nieco większe niż na grzybach, wyniki prawie sensacyjne. O co zakład, że będą artykuły na portalach na ten temat? A sprawa jest prosta – Trójka musiała zmienić sposób promocji głosowania (same zasady bez zmian), dotarła do innego targetu i stąd rewolucja w wynikach.


Przetłumaczyłem 42 utwory z poniższej setki (a w zasadzie 42 z 84, nielicząc polskich). Z pierwszej dziesiątki aż osiem. Poruszam się bezwstydnie w mainstreamie...

1 Queen – Bohemian Rhapsody.
No dobra, przetłumaczę w tym roku!

2 Deep Purple – Child in Time
Przetłumaczone, niezaśpiewane... Bo jakże…

3 The Doors – Riders on the Storm
Jedna z moich ulubionych pozycji koncertowych.


4 King Crimson – Epitaph
Od razu sobie powiedzmy, że jeśli to na nagrobek, to całej ludzkości. W sumie coraz bardziej aktualny utwór. Słuchałem na żywo w 2016 roku.


5 Led Zeppelin – Stairway to Heaven


6 Pink Floyd – Wish You Were Here
Jedno z pierwszych poważniejszych tłumaczeń.


7 John Lennon – Imagine
Przetłumaczone, niezaśpiewane. Nie taki to prosty utwór, wbrew pozorom.

Wyobraź sobie - nie ma raju
To proste, jeśli chcesz
Bez piekła pod nami
Nad tylko niebo jest

Wyobraź sobie, że ludzie
Żyją z dnia na dzień

Wyobraź sobie - nie ma krajów
Tak łatwo zrobić to
Po co zabijać, ginąć
Po co religie są

Wyobraź sobie, że ludzie
Żyją wojnom wbrew

Że to marzenia możesz rzec,
Lecz nie tylko ja je mam
Więc wierzę, że przyłączysz się
I ogarnie jedność świat

Wyobraź sobie - nie ma mienia
Nie wiem czy radę dasz
Bez chciwości i głodu
W braterstwie ludzkość trwa

Wyobraź sobie, że ludzie
Mają wspólny świat

Że to marzenia możesz rzec,
Lecz nie tylko ja je mam
Więc wierzę, że przyłączysz się
I ogarnie jedność świat
Olsztyn, 6-7.12.2011

8 Metallica – Nothing Else Matters
Z okazji pewnego koncertu sprzed prawie 10 lat...


9 The Eagles – Hotel California
Lubię to wykonywać na koncertach. Jest pole do interpretacji.
10 Marillion – Kayleigh
Jeden z nielicznych utworów Marillion, przy którym robię głośniej.

11 Black Sabbath – Paranoid
Może kiedyś.

12 Pink Floyd – Shine On You Crazy Diamond
Cała płyta gotowa…


13 Czesław Niemen – Dziwny jest ten świat
Sojka godzien jest.


14 Dire Straits – Brothers in Arms
W sumie teraz można znowu polubić tę piosenkę.

15 Pink Floyd – Comfortably Numb
Miesiąc temu świętowaliśmy 40-lecie „The Wall”.


16 Omega – Gyöngyhajú lany (Dziewczyna o perłowych włosach)
Kto nie był na koncercie Omegi, przegrał życie. Ten błąd można jeszcze naprawić.


17 Queen – Show Must Go On
Queen zaczyna się dla mnie około 1973 roku i kończy około 1981.

18 Pink Floyd – Hey You
Pierwsze owoce współpracy ze Spare Bricks wyrosły dzięki temu utworowi.


19 The Animals – The House of the Rising Sun
Klasyka klasyki. Musiałem. I kiedyś wykonywałem w obecności Burdona.


20 Deep Purple – Smoke on the Water
Trochę banalne do tłumaczenia…

21 Pink Floyd – Another Brick In the Wall (part II)


22 Dżem – List do M
Szkoda, że po polsku. Przetłumaczyłbym.

23 The Beatles – Hey Jude
Dzięki, Agnieszka, za to wykonanie!


24 Deep Purple – Perfect Strangers
Ani się człowiek obejrzał, jak niedawno usłyszany utwór odnowionego w najmocniejszym składzie zespołu, stał się klasyką.

25 AC/DC – Highway to Hell
Niedawno słuchałem w Bangkoku takiej wersji:


26 Pink Floyd – Time
Nie marnujcie czasu na słuchanie złej muzyki.


27 Led Zeppelin – Whole Lotta Love
Póki co mam swoje dwie podróby, np. w Atenach, ale na szczęście słyszałem też w oryginale (przynajmniej jeśli chodzi o wokal).


28 The Rolling Stones – Angie
Szkoda, że Stonesi rzadko do tego wracają na koncertach…


29 The Moody Blues – Nights in White Satin
Przydałoby się porządne wykonanie.


30 Procol Harum – A Whiter Shade of Pale
Podobnie jak tu.


31 Jimi Hendrix – Hey Joe
Ileż to wersji słyszałem na koncertach… Własnej nie wyłączając.


32 Myslovitz – Długość dźwięku samotności
Z wynikami wyborów też trzeba się zgadzać, ale nie trzeba ich lubić.

33 Louis Armstrong – What a Wonderful World
Dwa tygodnie temu słuchałem ciekawej wersji w Bangkoku.


34 Archive – Again
Wyrazy współczucia dla tych wszystkich artystów, którzy urodzili się 40 lat za późno i dali się ubiec Pink Floydom…

35 Gary Moore – Still Got The Blues
Czemu nie „Parisienne Walkways”?

36 Marek Grechuta – Dni, których nie znamy
Nie znam.
Tzn. tych dni nie znam.

37 Metallica – Enter Sandman
Niedawno słuchałem w Bangkoku i to w dwóch różnych wersjach. Akustycznie ciekawiej.


38 The Beatles – Let It Be
Najnowsza wersja ma niewiele ponad dwa miesiące. Porywająca publiczność interpretacja Bożeny w Gietrzwałdzie.


39 Queen – We Are The Champions
Ktoś to musiał zaśpiewać, ale czemu ja?


40 Pink Floyd – Money
40-lecie „The Wall” za nami. Pora pomyśleć o 50-leciu „The Dark Side of the Moon”


41 Czesław Niemen – Sen o Warszawie
Kilka razy słyszałem na żywo. Niestety, nie w wersji Niemena…


42 The Doors – Light My Fire
Moją wersję muszę jeszcze udoskonalić.


43 Guns N' Roses – November Rain
Może kiedyś.

44 Obywatel G.C. - Nie pytaj o Polskę
Nie pytam, nie tłumaczę, wszystko jest jasne.

45. Led Zeppelin – Immigrant Song
Już przetłumaczone. Kto zaśpiewa???


46 Led Zeppelin – Since I've Been Lovin' You
Warto kiedyś.

47 Black Sabbath – Iron Man
Należy się tym zająć, by zatrzeć złe wrażenie pewnej polskiej wersji…

48 Nirvana – Smells Like Teen Spirit
Trzy tygodnie temu słyszałem fajną wersję w Bangkoku. Kiedyś przetłumaczę.


49 Queen – We Will Rock You
Też było niedawno w Bangkoku.


50 Uriah Heep – July Morning
Tyle czasu do lipca…


51 Aerosmith – Dream On
Nie eksajtuję się.

52 Scorpions – Still Loving You
Wolę wcześniejsze utwory, co przełożyło się na tłumaczenie.

53 R.E.M. – Everybody Hurts
Nie inspiruję się.

54 The Rolling Stones – (I Can't Get No) Satisfaction
Między przetłumaczeniem a nagraniem upłynęło sześć lat. Przekonał mnie zbliżający się koncert Stonesów.


55 Budgie – Parents
Przetłumaczyłem zainspirowany olsztyńskim koncertem Budgie. Cóż, że 9 lat po nim…


56 The Jimi Hendrix Experience – All Along The Watchtower
Tak trochę jako Hendrix, trochę jako Dylan…


57 Genesis – Mama
Jeśli zajmę się tłumaczeniem, to podejmę decyzję co interpretacji intencji autora – czy to o matce, czy o jakiejś mamuśce…

58 The Doors – People Are Strange
Tłumaczenie i wykonanie ewidentnie do poprawki.


59 Derek & The Dominos – Layla
Jakie to szczęście, że Clapton nagrał wersję akustyczną…


60 Perfect – Autobiografia
Słuchało się w epoce. I na żywo w 1995 roku na festiwalu w Węgorzewie.

61 Pink Floyd – High Hopes
Nie jaram się twórczością Floydów bez Watersa, ale słucham. Może kiedyś przetłumaczę.


62 Deep Purple – When a Blind Man Cries
Jedna z pierwszych moich produkcji, należy się jej ponowne podejście do nagrania.


63 Electric Light Orchestra – Ticket to the Moon
W minionym roku była okazja posłuchać. Warto byłoby przetłumaczyć.


64 Dżem – Whisky
Tyle wersji, w tym własna z Aten.


65 Led Zeppelin – Babe I'm Gonna Leave You
Rok temu świetna wersja w świętej pamięci Andergrandzie (spieszmy się kochać kluby, tak szybko upadają).


66 Kansas – Dust in the Wind
Ma potencjał do tłumaczenia.

67 Mike Oldfield – Tubular Bells
Tu nie ma co tłumaczyć.

68 Simon & Garfunkel – Mrs. Robinson
Świetny film, świetna piosenka, świetne tłumaczenie!


69 Led Zeppelin - Kashmir
W zeszłym roku słyszałem dwa razy na żywo (w Olsztynie i w Wilnie), ale nie zdecydowałem się jeszcze na tłumaczenie.


70 Prince – Purple Rain
Nie tym razem, książę.

71 Marek Grechuta – Chodźmy/Świecie nasz
Czy na koncercie w Kortowie w 1989 roku to było? Raczej nie.

72 Depeche Mode – Enjoy the Silence
Wolę cieszyć się ciszą…

73 Lynyrd Skynyrd – Sweet Home Alabama
Jest już polska wersja olsztyńskiego zespołu Harlem z połowy lat 90. (nie moja oczywiście). Olsztyńscy wykonawcy pamiętają też o oryginale.


74 Black Sabbath – Sabbath Bloody Sabbath
Póki co musi wystarczyć polskie „N.I.B.”.

75 Janis Joplin – Cry Baby
Nie będę wcinał się Danielowi Wyszogrodzkiemu.

76 Eric Clapton – Cocaine
Było parę okazji do posłuchania na żywo różnych interpretacji utworów J.J. Cale’a, ale akurat nie tego.

77 Deep Purple – Highway Star
Nie zawsze grają to na koncertach. Więc chociaż byłem w 2017 roku na koncercie, nie było okazji posłuchać.

78 Breakout – Kiedy byłem małym chłopcem
Słuchałem w zakończonym roku, słuchałem pięć lat wcześniej.


79 The Cranberries – Zombie
Ciszej.

80 Uriah Heep – Lady in Black
Można ciągle oglądać w wykonaniu Uriah Heep, można w wykonaniu Kena Hensleya (autora), można w… moim.


81 Jethro Tull – Aqualung
Kiedyś przetłumaczę.

82 Joe Cocker – You Are So Beautiful
Pluję sobie w brodę, że nie wybrałem się nigdy na jego koncert. A było tyle okazji… Na pocieszenie – byłem na koncercie Henry’ego McCullougha, który wspierał go podczas Woodstocku.

83 Simon & Garfunkel – Sound Of Silence
Rok temu ten utwór stał się nagłe bardzo popularny. Wolałbym nie z takiej okazji.


84 Perfect – Chcemy być sobą
Znów na czasie…

85 Marillion – Fugazi
Nie mam związanych z tym żadnych emocji.

86 The Alan Parsons Project – Eye in the Sky
To jakiś błąd Matriksa w tym zestawieniu.

87 Dżem – Czerwony jak cegła
Ryśka nigdy nie widziałem. Musi mi wystarczyć wersja z Maciejem Balcarem z 2011 roku.


88 Dire Straits – Sultans of Swing
Mam nadzieję, że Paweł nie przeczyta, ale lubię w zasadzie tylko to, co Dire Straits zrobili w latach 70.


89 Breakout – Oni zaraz przyjdą tu
W skończonym niedawno roku była okazja do posłuchania. Geny te same.


90 The Beatles – Yesterday
To jest ten moment, gdy pytamy czemu tak nisko. I odpowiadamy: bo Beatlesi mieli za dużo megaprzebojów i głosy się rozkładają.


91 The Doors – L.A. Woman
W 2012 roku słyszałem w autorskim (czyż nie?) wykonaniu. Moja polska wersja w przygotowaniach.


92 The Doors – Hello, I Love You
W 2012 roku słyszałem… A, to już pisałem.


93 Republika – Biała flaga
Znów na czasie…

94 The Alan Parsons Project – La Sagrada Familia
Nawet dwukrotna wizyta w ponadstuletniej samowolce budowlanej nie zainspirowała mnie do tłumaczenia…

95 King Crimson – 21st Century Schizoid Man
Słuchałem już ze trzy razy w całkiem oryginalnych wykonaniach, w tym raz z Robertem Frippem na scenie. A to wersja Davida Crossa, którego nie było w czasach „In the Court of the Crimson King” w zespole, ale przysposobił sobie utwór. W minionym (!) roku była okazja posłuchać na Torwarze.


96 R.E.M. – Losing My Religion
Coś z moich nieulubionych lat 90.


97 Kult – Polska
Na setliście z pozycji 100. tego utworu nie ma, ale na pewno słyszałem go na żywo 30 września 1994 roku podczas koncertu z okazji 3-lecia Pubu From (i komu to przeszkadzało), na co mam dowód w postaci fragmentu mojej relacji z GW:
Wbrew przypuszczeniom Kult nie zaprezentował nowych piosenek, prawie w całości oparł swój występ na starych utworach. Jedynym nowszym, nieogranym jeszcze utworem były „Ręce do góry”. Większość kawałków pochodziła z ostatnich dwóch-trzech lat. Pierwszą piosenką z lat 80-tych było „Hej, czy nie wiecie”, potem jeszcze „Arahja”, „Generał Ferreira”, „Krew Boga” i „Polska”.

98 Focus – Hocus Pocus
Gol zdobyty na wyjeździe liczy się podwójnie, więc mam dwa punkty za wysłuchanie tego świetnego utworu w autorskim wykonaniu w Holandii. Szkoda, że nie ma nic do tłumaczenia.


99 Free – All Right Now
25 lat temu grał to olsztyński zespół Quartz Alarm, co w GW opisałem następująco:
Następny w kolejności Quartz Alarm. Prowadzący koncert Grzegorz Kasjaniuk obiecuje, że zobaczymy „bliźniaka” Paula Rodgersa, wokalistę Free i Bad Company. Na scenę wchodzi jednak kolejne wcielenie Jima Morrisona, z wyglądu zresztą tylko, bo niestety nie z głosu. Nawet zagranie „All Right Now” nie pomaga w utożsamieniu się z Rodgersem, ale pokazuje za to, że gitarzysta rwie się do grania. Na razie kopiuje zagrywki Hendriksa, ale wzorzec to przecież jak najlepszy...


100 Kult – Arahja
Słuchało się ze trzy razy na koncercie Kultu, ale również w wykonaniu Heya. Na setliście olsztyńskiego koncertu Kultu z 16 lipca 2011 na pozycji 11.


Aneks archiwalny, czyli 100 najważniejszych płyt rocka wybranych przez czytelników „Razem” (także przeze mnie) w połowie lat 80. Pierwsza pięćdziesiątka:

I druga:

Horacy Tłumacy - na Facebooku
Horacy Tłumacy - na YT
Horacy Tłumacy - lista przetłumaczonych piosenek

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz