czwartek, 23 sierpnia 1984

Zawsze jest czas na dobry SAS

Czym była w pierwszej połowie lat 80. Starszoharcerska Akcja Szkoleniowa? Wszystkim!

Mityczne to przedsięwzięcie ma korzenie na VII Zjeździe ZHP, który obradował 15-18 marca 1981 w Warszawie i wiele zmienił w harcerstwie (chociaż nie wszystko przecież). Jednym z jego skutków była likwidacja działającego w szkołach średnich przymusowego HSPS-u (Harcerska Służba Polsce Socjalistycznej) i powołanie w to miejsce tradycyjnego i dobrowolnego harcerstwa starszego. Odbudowując bardziej tradycyjne harcerstwo (nie lubię tego sformułowania, ale tu pasuje) już latem 1981 roku zorganizowano Centralną Akcję Szkoleniową, a w kolejnych latach Starszoharcerską Akcję Szkoleniową.
Nie byłem na CAS-ie, nie byłem na SAS-ie 1982, nie byłem na I PZHS w 1982 roku w Tucznie, nie byłem na SAS-ie 1983, nie byłem na II PZHS w 1983 w Świętajnie pod Węgorzewem (ale widziałem w Kętrzynie podążających tam szczęśliwców). To gdzie, do pustej menażki, byłem? Byłem na SAS-ie 1984!
Nasz SAS odbył się w bazie Baranówka nad rzeką Bauda pod Fromborkiem i uczestniczyły w nich chorągwie: olsztyńska, elbląska, gdańska i słupska. Komendantką naszego olsztyńskiego podobozu była hm. Krystyna Koniecek, szefowa Wydziału Starszoharcerskiego Komendy Chorągwi Warmińsko-Mazurskiej im. Grunwaldu w Olsztynie.
Do obozu przygotowywaliśmy się podczas kolejnych spotkań:
- ziarno zostało zasiane podczas kursu drużynowych starszoharcerskich w „Perkozie” (24-28.10.1983)
- zbiórka alarmowa drużynowych starszoharcerskich w Sali Tradycji Komendy Chorągwi, podczas której ogłoszono, że rusza chorągwiana szkoła instruktorów starszoharcerskich, na wzór takiej samej dla drużynowych drużyn harcerskich nazywając się również Matecznikiem, z czego potem były jakieś kwasy (9.04.1984),
- spotkanie starszoharcerskiego Matecznika w Tomaszkowie, gdzie przygotowaliśmy program obozu (4-6.05.1984),
- spotkanie uczestników obozu SAS w Sali Tradycji Komendy Chorągwi (chyba 28.05.1984),
- zbiórka zastępowych obozu SAS, czyli wychodzi na to, że byłem zastępowym (26.07.1984).
Kilka reminiscencji z obozu (o rany, taki długi obóz, a tak mało pamiętam):
- zastępy robiły wędrówki, opuszczając na kilka dni obóz – nasz wędrował wzdłuż Zalewu Wiślanego (Tolkmicko, Kadyny z Dębem Bażyńskiego, Suchacz), raz nocowaliśmy na pace jakiegoś żuka,
- kilka wypraw do pobliskiego Fromborka, gdzie w ramach Lata Harcerzy Starszych (takie wspomnienia po Operacji Frombork 1001 i zarazem przedbiegi do Operacji 2001 Frombork, która nie miała już takiego rozmachu, zasięgu i splendoru) robiliśmy różne ważne, ale niezapamiętane rzeczy,
- demonstracyjne wejście w harcerskim szyku na mszę świętą do fromborskiej katedry,
- intensywna próba na stopień wędrownika,
- wizyta niemieckiej (enerdowskiej oczywiście) młodzieży z FDJ, czyli Freie Deutsche Jugend (w wieży Radziejowskiego chodząc wokół wahadła Foucaulta próbowaliśmy opowiedzieć dowcip o pochodzie 1-majowym, który wszedł na rondo i nie może zejść, ale nie spotkaliśmy się ze zrozumieniem; większe wrażenie na niemieckich pionierkach zrobiłem prawidłową odmianą czasownika sein),

- w ramach pobudki gra na trąbce sygnałówce solówki Alvina Lee z woodstockowej wersji „I’m Going Home”,
- z obozu ruszyliśmy na III PZHS w Bieszczady (pociągiem relacji Gdynia-Zagórz, co zajęło kilkanaście godzin).
Aha, właśnie na tym obozie zostałem Robasem, chociaż właściwie zaczęło się od Robaczka, co zawdzięczam druhnom z 275 ODH „Labirynt”.

Miałem też pierwszą wizję teatralną, która sfinalizowała się dopiero dwa lata później. Od czego zaczyna początkujący reżyser teatralny? Oczywiście od „Hamleta”! Przygotowałem taki oto skrót:
















Zapowiedź Starszoharcerskiej Akcji Szkoleniowej oraz Lata Harcerzy Starszych Frombork ‘84 w kwietniowym numerze „Na Tropie”:


I relacja we wrześniowym numerze „Na Tropie”:


Kącik ikonograficzny. Naszywka SAS:

Naszywka LHS 1984:

Podstawa ideologiczna z najwyższej półki:










3-23.08.1984
Starszoharcerska Akcja Szkoleniowa
Baranówka
3-14.08.1984
Lato Harcerzy Starszych
Frombork

„Na Tropie Fromborka” – numer 6 z 1.08.1984
„Na Tropie Fromborka” – numer 7 z 6.08.1984
„Na Tropie Fromborka” – numer 8 z 9.07.1984
„Na Tropie Fromborka” – numer 9 z 13.08.1984

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz