niedziela, 21 lipca 2013

Skońjarzenia

Piosenek opartych na chwytach e-moll i D-dur są setki. Powiedzmy „Heart of Gold” Neila Younga, powiedzmy „A Horse with No Name” zespołu America. Zarzut, że America skopiowała klimat Younga jest jednak na wyrost. Tak się zresztą złożyło, że w 1972 roku „A Horse with No Name” zrzuciło z pierwszego miejsca na liście przebojów „Heart of Gold”.



Podobno w tej piosence koń to symbol heroiny. To mi wygląda na jakąś obsesję interpretatorów, którzy umieścili wówczas utwór na liście zakazanych w amerykańskich stacjach radiowych. No tak, jak w piosence nie wiadomo, o co chodzi, to chodzi o narkotyki. Tak można objaśnić większość utworów, w których autora poniósł koń fantazji.

Mnie koń fantazji przywiódł w tym tygodniu do takiego oto tłumaczenia:

W pierwszej części tej podróży
Chciałem całe życie ujrzeć
Pośród roślin, ptaków, skał, tych chwil
Pośród piasku, wzgórz i rys
Pierwszą rzeczą był spotkanej muchy brzęk
I bezchmurne nieba tło
Było wciąż gorąco, piasek sechł
Pełno dźwięków za mną szło

Przez pustynię koń bez imienia niósł mnie
Tak dobrze być, gdzie nie pada deszcz
Na pustyni imię zapamiętasz swe
Bo nikogo tu nie ma, żeby zranił cię

Po dwóch w słońcu na pustyni dniach
Moją skórę czerwień żre
Po trzech w słońcu na pustyni grach
Już szukałem, gdzie tu rzeka jest
Lecz nad brzegiem jej, gdzie strumień biegł
Smutek zszedł, bo potok już zdechł

Widzisz, przez pustynię koń bez imienia niósł mnie
Tak dobrze być, gdzie nie pada deszcz
Na pustyni imię zapamiętasz swe
Bo nikogo tu nie ma, żeby zranił cię

Dziesiątego dnia koń mógł wolny iść
Bo za pustynią morze lśni
Pośród roślin, ptaków, skał, tych chwil
Pośród piasku, wzgórz i rys
Ocean to pustynia, życia podziemny prąd
Doskonale ukryty jest
Pod miastami z ziemi serca są
Nikt miłością nie dzieli się

Widzisz, przez pustynię koń bez imienia niósł mnie
Tak dobrze być, gdzie nie pada deszcz
Na pustyni imię zapamiętasz swe
Bo nikogo tu nie ma, żeby zranił cię
Olsztyn, 14-21.07.2013



Horacy Tłumacy - na Facebooku
Horacy Tłumacy - na YT
Horacy Tłumacy - lista przetłumaczonych piosenek

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz