poniedziałek, 29 stycznia 2018

Ptaszek czy pszczółka?

O tej podstępnie niepozornej piosence można powiedzieć wszystko. I faktycznie, wszystko się mówi. Że to o dzieciach, które nie żyją, ale nie dają spokoju zrozpaczonej matce. Że to metaforyczne przedstawienie ambiwalencji seksualnej autora, który nie wiedział czy woli ptaszki czy pszczółki. Że to po prostu klasyczna purenonsense’owa opowiastka robiącego sobie z nas jaja Lennona.



Jak to u Beatlesów, smaczków nie brakuje. Na koniec wcisnęli jeszcze kilka linijek niepowstałej chyba nigdy piosenki McCartneya o nieoficjalnej nazwie „Can You Take Me Back”. Tak to już jest, gdy cię talent rozpiera i nie możesz się z nim pomieścić nawet na podwójnym albumie... No właśnie, „Biały Album” kończy w tym roku pięćdziesiąt lat. Z tej okazji jesienią ma się ukazać płyta przygotowywana (i ogrywana na koncertach od dwóch lat) przez Tymona Tymańskiego z udziałem m.in. Natalii Przybysz, Natalii Grosiak i Krzysztofa Zalewskiego, o ile jestem dobrze zorientowany. Doczekać się nie mogę. W końcu ktoś w Polsce zagra Beatlesów na poważnie (Tymański i poważnie, do tego doszło).

Płacz, dziecko, płacz
Wzdycha matka twa
Ma dość już lat, by coś wiedzieć

Śniadanie w kuchni robił król Nagietek
Dla królowej, smaczne czyż?
Królowa na pianinie w swym salonie
Dzieciom króla, grała im

Płacz, dziecko, płacz
Wzdycha matka twa
Ma dość już lat, by coś wiedzieć
Więc płacz, dziecko, płacz

W ogrodzie król ciął kwiaty, bo przyjaciel
Miał przyjść znów wziąć udział w grze
Królowa w sali zabaw malowała
Na wakacje dzieciom rzecz

Płacz, dziecko, płacz
Wzdycha matka twa
Ma dość już lat, by coś wiedzieć
Więc płacz, dziecko, płacz

Z Kirkcaldy księżna zawsze uśmiechnięta
Na herbatę spóźnia się
Zaś książę z wiadomością miał wciąż problem
Ptak czy pszczoła, nie wie gdzie

Płacz, dziecko, płacz
Wzdycha matka twa
Ma dość już lat, by coś wiedzieć
Więc płacz, dziecko, płacz

Spotkanie o północy, stół okrągły
Seans zaraz będzie trwać
Wtem słychać, ktoś by przysiągł, głosy znikąd
Dzieciom udał się ten żart

Płacz, dziecko, płacz
Wzdycha matka twa
Ma dość już lat, by coś wiedzieć
Więc płacz, dziecko, płacz

Płacz, płacz, płacz
Wzdycha matka twa
Ma dość już lat, by coś wiedzieć
Więc płacz, dziecko, płacz

Czy mnie weźmiesz znów stąd z powrotem, czy mnie weźmiesz stąd?
Czy mnie weźmiesz znów stąd z powrotem, bracie, czy mnie weźmiesz stąd?
Czy mnie weźmiesz stąd?
Czy mnie weźmiesz znów stąd z powrotem, czy mnie weźmiesz stąd?
Olsztyn, 27-29.01.2018

Horacy Tłumacy - na Facebooku
Horacy Tłumacy - na YT
Horacy Tłumacy - lista przetłumaczonych piosenek

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz