sobota, 17 lutego 2024

Już myślał o tym, by zwiać

Czy John Lennon pisząc 1964 roku „If I Fell” już „myślał o tym, by zwiać”, że posłużę się cohenowsko-zembatym cytatem?



Może podświadomie. Może małżeństwo z Cynthią, zawarte na pięć minut przed beatlemanią, zaczęło go uwierać? Nie mówił o tej piosence jako o autobiograficznej, a Yoko Ono miał poznać dopiero za ponad dwa lata. Zresztą do współautorstwa piosenki przyznawał się też Paul McCartney. Wiadomo, że utwory podpisywali konsekwentnie do końca zespołu Lennon-McCartney, ale z biegiem czasu spółka kompozytorska stawała się bardziej marką niż faktem. Na tym etapie współpraca przy pisaniu piosenek była jednak oczywiście normą.


Jeśli cię pokocham już
Musisz mi obiecać tu
Że pojmę, jak to jest
Bo już miałem miłość swą
I już wiem – to więcej coś
Niż rąk czuły gest

Jeśli serce swe dam ci
Chcę pewność mieć
Od pierwszego dnia, że ty
Pokochasz mocniej mnie

Gdy zaufam już, to ty
Nie chowaj się
Gdy pokocham już, to ty
Jak ona nie krzywdź mnie
Bo nie mogę tego znieść
I ja będę smutny, gdy nam też pójdzie źle

Czy ty widzisz to, że ja
Tak chcę cię kochać
A ona ma łkać
Gdy dowie się o nas
Bo nie mogę tego znieść
I ja będę smutny, gdy nam też pójdzie źle

Czy ty widzisz to, że ja
Tak chcę cię kochać
A ona ma łkać
Gdy dowie się o nas

Jeśli cię pokocham już

Olsztyn, 5-17.02.2024



Płyta „A Hard Day’s Night” pokazała ostatecznie, że The Beatles to nie chwilowa ciekawostka i że mamy do czynienia z naprawdę utalentowanymi facetami, także pod względem kompozytorskim. Wszystkie utwory napisali sobie sami, co w tamtych latach nie było oczywistością. „If I Fell” to pierwsza pełnokrwista ballada Lennona w historii zespołu. W dodatku z niebanalną strukturą, ze zmieniającą się linią melodyczną, w zasadzie bez refrenu. Są też świetne harmonie, które John robi sobie częściowo sam, ale oczywiście przede wszystkim z Paulem. No i ten tekst, w którym facet snuje rozważania na temat związku z lepszą kandydatką, pozostając nadal z tą gorszą.

Oficjalny miesięcznik Beatlesów 12/1964:

Horacy Tłumacy - na Facebooku
Horacy Tłumacy - na YT
Horacy Tłumacy - lista przetłumaczonych piosenek

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz