niedziela, 18 lutego 2024

Cienkim głosem

Tę piosenkę Beatlesi zagrali na koncercie tylko raz. W dodatku był to występ udawany – chodziło o rejestrację na potrzeby filmu „A Hard Day’s Night”.

Sceny kręcono 31 marca 1964 roku w Scala Theatre. Na tym „koncercie” Beatlesi zagrali „Tell Me Why” (o tym utworze dziś mówimy), „If I Fell”, „I Should Have Known Better”, „And I Love Her” (piosenka pojawiła się w filmie, ale nie z tych ujęć), „You Can't Do That” (utwór nie wszedł w ogóle do filmu, chociaż oczywiście jest na płycie) oraz triumfalne „She Loves You”. Ciekawostka – wśród statystów na widowni był 13-letni Phil Collins. Na pewno jego uwagę przykuwał głównie Ringo, bo Phil już od 8 lat ćwiczył grę na perkusji.
Wracając do piosenki – nie jest szczególnie wyróżniającym się utworem The Beatles. Typowy, o ile u Beatlesów coś jest typowe, wypełniacz (w rozpędzonym czasie 1963-1964 spółka Lennon-McCartney nie zdążyła zresztą wyprodukować ich wystarczającej liczby, bo na albumie „A Hard Day’s Night” znalazło się 13 utworów, podczas gdy normą było wówczas siedem na każdej stronie płyty). Ale nawet w takiej pełniącej rolę masy tabletkowej piosence mamy smaczek, czyli zaśpiewaną falsecikiem jedną linijkę tekstu (ten jego fragment, w którym podmiot liryczny jest już na kolanach).


Czemu łkasz i czemu kłamiesz mi?
Czemu łkasz i czemu kłamiesz mi?

Wszystko dałem ci, co mogłem dać
A ty z niczym zostawiłaś mnie
Czy musiałaś mnie traktować tak?
Zwieszam głowę, słyszysz tylko jęk

Czemu łkasz i czemu kłamiesz mi?
Czemu łkasz i czemu kłamiesz mi?

Może jakieś słowo, jakiś czyn
Powiedz co, a kajać będę się
Bez tego nie dam rady żyć
I powstrzymać w swoich oczach łez

Czemu łkasz i czemu kłamiesz mi?
Czemu łkasz i czemu kłamiesz mi?

Więc cię błagam na kolanach już
Jeśli tylko mych wysłuchasz próśb
Jakąkolwiek zrobić mogę rzecz
Nie wytrzymam już tego
Tak bardzo kocham cię

Czemu łkasz i czemu kłamiesz mi?
Czemu łkasz i czemu kłamiesz mi?

Olsztyn, 17-18.02.2024



Oficjalny miesięcznik Beatlesów 6/1965:


Horacy Tłumacy - na Facebooku
Horacy Tłumacy - na YT
Horacy Tłumacy - lista przetłumaczonych piosenek

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz