niedziela, 6 lipca 2008

Podatki, miłość i rozterki egzystencjalne

Zespół The Kinks nagrał wiele piosenek, które przeszły do historii. Jedna z nich od miesięcy nie dawała mi spokoju. Więc ją sobie przetłumaczyłem :)

Więc teraz mogę sobie śpiewać po polsku:


Podatki płacę cały rok
W mieszkaniu pustka, cisza, mrok
A niby słońce świeci cały dzień

Mój statek nie popłynie już
Podatków bał się, a nie burz
Bo przecież słońce świeci cały dzień

Ratuj, ratuj, ratuj mój wdzięk
Mam tu kolesi, którzy chcą złamać mnie
A ja tak lubię luksusowo żyć
Żyć przyjemnie, mieć, nie być
A niby słońce świeci cały dzień
W ten letni czas

Mam puste łóżko i garaż
U teściów utraciłem twarz
Że niby piję, biję i piję znów

A teraz siedzę sobie tu
Schłodzone piwo daje luz
Bo przecież słońce świeci cały dzień

Pomóż, pomóż, pomóż spłynąć stąd
Lub daj mi wybrać stary stały ląd
Bo tak lubię luksusowo żyć
Żyć przyjemnie, mieć, nie być
A niby słońce świeci cały dzień
W ten letni czas
Olsztyn, 5/6.07.2008



Wyjaśnienie w sprawie fragmentu I refrenu („Żyć przyjemnie, mieć, nie być”). Mieć czy być? – na tak postawione pytanie niektórzy odpowiedzieli „wolę być” i w 1984 roku założyli ruch ekologiczno-pokojowy „Wolę być”. Ostoją ruchu był harcerski tygodnik „Na przełaj”. Po latach wydaje mi się to dość dziwne, że taki anarchizujący ruch mógł w ogóle zacząć działać po ledwo co zakończonym stanie wojennym. „Na przełaj” mogło sobie zresztą pozwolić na wiele kontrowersyjnych tematów. Jeszcze bardziej dziwnie wygląda to, że ruch sprzeciwiający się konsumpcyjnemu stylowi życia powstał w epoce, gdy nie było co konsumować :)
W 1986 roku zostałem członkiem „Wolę być”. Stało się to na Stachuriadzie we Fromborku. Kiedyś o tym napiszę...

Kącik okładkowy, czyli miałem taką kasetę (a na niej wersję zespołu Polanie):

Aneks z 9.01.2024 - utwór zaprezentowałem w radiu UWM FM w audycji Szafa z muzyką Pawła Jarząbka:


Horacy Tłumacy - na Facebooku
Horacy Tłumacy - na YT
Horacy Tłumacy - lista przetłumaczonych piosenek

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz