piątek, 22 maja 2020

Znajdę drogę na pierwsze miejsce

Kolejne zdarzenie z cyklu zagadek ontologicznych. Głosowanie się odbyło, wygrał ten, co miał wygrać, są nawet oficjalne wyniki, ale nie było chętnego, by je przedstawić. Oczywiście nie chodzi o wybory. Mowa o dzisiejszej Liście Przebojów Programu Trzeciego. Z okazji odbycia się nieodbytego notowania moje tłumaczenie „I’ll Find My Way Home” elektroniczno-wokalnego duetu Jon and Vangelis, które wygrało pierwsze zestawienie 24 kwietnia 1982 roku, czego słuchałem pewnie na jakimś pierdzącym radyjku.



Różne są teorie na temat tego, o czym mówi ta piosenka. Czy to są wynurzenia nawróconego, czy raczej buńczuczne zapewnienia agnostyka, że poradzi sobie bez transcendencji? Każdy odczytuje przesłanie na własną odpowiedzialność. Muzycznie rzecz nie jest na pierwszy rzut szczególnie skomplikowana, ale opiera się na zgrabnych powtórzeniach melodii z wariacjami, którymi swoim wysokim głosem podstępnie sprowadza słuchaczy na manowce Jon Anderson. Plus kojące brzmienie helleńskiego oprawcy syntezatorów Vangelisa. Większego sukcesu już na liście nie mieli, to jednak nie jest muzyka masowego rażenia. Należałoby sprawdzić, czy podane w ciemną noc stanu wojennego wyniki głosowania odzwierciedlają oczekiwania publiczności AD 1982. Może jakiś audyt audycji? Mogę stanąć na czele odpowiedniej komisji, umiem w Excel.


Pytasz, gdzie zaczęło się
Czy aż tak wielki mój grzech?
Pytasz, gdzie upadłem tak
Ja na to, że nie wiem jak
Lecz gdy stracony mój duch
Jak znajdę, co blisko tu
Nie pytaj, nie jestem sam
Drogę do domu skądś znam

Słońce me na wschodzie już
W sercu mym spokój chcę czuć
Gdy spytasz, jak stanie się
Ja na to: wyruszę wstecz
I jeśli wolnym chcesz być
Z tajną miłością tam idź
Modlitwa zmieni się twa
I dotrzesz, to właśnie tam

Jest blisko przy tobie druh
Używa antycznych słów
Chwilowych życzeń już czas
A każde z nich w sobie masz
Z jednego świata nasz los
W jeden stapiamy świat to
Chwyć dłoń mą i stanie się
I jakoś dotrzemy gdzieś
I jakoś dotrzemy gdzieś

Pytasz, gdzie zaczęło się
Czy aż tak wielki mój grzech?
Pytasz, gdzie upadłem tak
Ja na to, że nie wiem jak
Lecz jeśli mocny mój duch
Nie potrwa długo to już
Bez pytań, nie jestem sam
Drogę do domu skądś znam
Drogę do domu skądś znam
Drogę do domu skądś znam
Olsztyn, 21-22.05.2020



Kącik prasowy, a w nim plakat w tygodniku „Razem” w epoce, czyli w pierwszej połowie lat 80.:

Kącik okładkowy, czyli miałem taką kasetę:

Kącik „Świata Młodych” z 15 maja 1982 r., czyli widzimy, że w drugim notowaniu z 1 maja Jon and Vangelis są na miejscu trzecim (a potem jeszcze dwa razy na szóstym, raz na ósmym, raz na piętnastym i to był koniec kariery na liście).

Horacy Tłumacy - na Facebooku
Horacy Tłumacy - na YT
Horacy Tłumacy - lista przetłumaczonych piosenek

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz