środa, 2 marca 2022

Niewidzialne kajdany

Jak urodzisz się na Manhattanie, to za kolegę masz Paula Simona, Neil Sedaka wyznaje ci miłość w piosence, a gdy sama coś skomponujesz, to nagrywają to Beatlesi.


Mowa oczywiście o Carole King, która niedawno skończyła 80. Sedaka randkował z nią w szkole średniej, ale niedługo potem, w sierpniu 1959 roku, czyli mając 17,5 lat, wyszła za Gerry’ego Goffina. Nie wiem, czy piosenka „Oh Carol!” (Carole King urodziła się jako Carol Klein) nagrana jeszcze w 1958 roku miała coś zamieszać w tym trójkącie, ale chyba nie, bo nawet Goffin włączył się do zabawy pisząc piosenkę-odpowiedź „Oh! Neil”, którą Carol nagrała już pod pseudonimem Carole King.
Jej piosenka, po którą sięgnęli Beatlesi nagrywając swój debiutancki album, to „Chains”. Jej i jej męża, który napisał słowa. Ciekawe (a był to już trzeci rok małżeństwa), czy utożsamiał się z podmiotem lirycznym… Dodajmy, że małżeństwo nie dotrwało do końca lat 60.


Mnie, w kajdany miła zakuła mnie
W rodzaju tych, co nie widzisz ich
O, o, miłosne te kajdany więżą mnie, tak

Nie, nie mogę z nich uwolnić się, nie
Nie ruszę się, w niewoli trwam
O, o, miłosne te kajdany mają mnie, tak

Powiedzieć chcę ci, miła moja
Jesteś śliczna tak
Tak chciałbym cię kochać
Lecz, kotku, ona więzi mnie

Mnie, w kajdany miła zakuła mnie
W rodzaju tych, co nie widzisz ich
O, o, miłosne te kajdany więżą mnie, tak

Proszę uwierz, kiedy mówię
Twe usta słodkie są
Tak chciałbym je całować
Lecz nie dam rady od niej uwolnić się

Mnie, w kajdany miła zakuła mnie
W rodzaju tych, co nie widzisz ich
O, o, miłosne te kajdany więżą mnie, tak

Mnie, więżą mnie
Mnie, więżą mnie
Mnie, więżą mnie

Olsztyn, 26.02-2.03.2022



Horacy Tłumacy - na Facebooku
Horacy Tłumacy - na YT
Horacy Tłumacy - lista przetłumaczonych piosenek

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz