niedziela, 17 stycznia 2021

Lennon wysiada z tramwaju „sława” na przystanku „Yoko”

Gdy w 1956 roku John Lennon zakładał swój zespół, robił to zapewne dla sławy, kobiet i pieniędzy. 10 lat później miał to wszystko. Po kolejnych 10 latach wywiady, autografy i wizyty w zakładach pracy już mu się przejadły. Więc odczekał w kuchni i przy łóżeczku Seana następnych 5 lat i nagrał o tym piosenkę.

„Watching the Wheels” to chyba mój ulubiony utwór z „Double Fantasy”. Nie tylko muzycznie, ale i tekstowo. Może filozofia wycofania nie jest mi szczególnie bliska, ale rozumiem prawo każdego, nawet sławnego Beatlesa, do wyboru własnej drogi życiowej, na której przedkłada bycie kurą domową nad żywot rockandrollowego bon vivanta. Jest w tym coś z epikureizmu. A przecież niedaleko pada Horacy od Epikura…


Mówią, żem szalony
Robiąc to, co robię
Na miliony sposobów przestrogi,
Bym nie szkodził sobie
Kiedy mówię: „Dobrze jest!”
Dziwnie na mnie patrzą się
„Musisz nieszczęśliwy być,
Skoro nie ma cię w tej grze”

Mówią, żem leniwy
W marzeniach gubię się
Więc przeróżne rady dają mi
Co ma oświecić mnie
Kiedy mówię, że dobrze mi z tym
Na ścianie śledząc cień
„Czy nie tęsknisz za tym czasem,
Gdy świat podziwiał cię?”

Po prostu siedzę
Patrząc, jak koła kręcą się
Wprost kocham patrzeć na to wciąż
Już nie gnam dłużej na karuzeli tej
Darowałem sobie to

O, ludzie wciąż pytają
W chaosie trwania
Cóż, mówię im, że nie ma problemów
Są rozwiązania
Każdy kręci głową, patrząc
Jakbym bzika miał
„Zbyteczny pośpiech”, mówię
Po prostu tu siedzę, spędzam czas

Po prostu siedzę
Patrząc, jak koła kręcą się
Wprost kocham patrzeć na to wciąż
Już nie gnam dłużej na karuzeli tej
Darowałem sobie to
Darowałem sobie to
Darowałem sobie to

Olsztyn, 16-17.01.2021

Inspiracją do tego tłumaczenia była Pocztówkowa Lista Radia 357, która wystartowała w piątek, oczywiście o godz. 19:00. Na miejscu 19. Chris Cornell i jego wersja „Watching the Wheels”, którą nagrał w 2016 roku, rok przed śmiercią (na miejscu 9. Paul McCartney z najnowszej płyty, więc 2021 też będzie rokiem Beatlesów, nie mam wątpliwości).


No to może jeszcze urzekająca wersja Lukasa Nelsona z udziałem słynnego ojca z urodzinowych koncertów online na 80. urodziny Lennona z 9 października zeszłego roku.


I oczywiście wersja autorska, której kadry filmowe wszystko wyjaśnią, jeśli moje tłumaczenie nie było zbyt oczywiste:


I facet, który udaje:


Kącik nowojorski z 15.10.2023. W Hard Rock Cafe jest również ta okładka:

Horacy Tłumacy - na Facebooku
Horacy Tłumacy - na YT
Horacy Tłumacy - lista przetłumaczonych piosenek

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz