sobota, 2 stycznia 2021

Chodnik diabła

Rafał S. nie pierwszy raz inspiruje mnie do tłumaczenia Neila Younga. Wystarczyło tylko, że ostatnio wspomniał płytę „Greendale” z 2003 roku, a wybrałem z niej smakowity „Devil’s Sidewalk”.

Greendale (Zielona Dolina) to wymyślone przez Younga nadmorskie miasteczko w Kalifornii (abstrahując od tego, że miejscowości o takiej nazwie w USA naprawdę istnieją). Czy prawdziwa Ameryka dzieje się w Nowym Jorku i Los Angeles czy może w Greendale? Neil Young udzielił na płycie „Greendale” chyba jednoznacznej odpowiedzi.
Przyznam, że mój wybór padł na „Devil’s Sidewalk” z powodu usłyszanych tam cytatów, a nawet wprost podanego nazwiska Johna Lennona. Cytaty pochodzą z „Come Together” Beatlesów oraz z „Pround Mary” Creedence Clearwater Revival, jest też aluzja do „God” Lennona. Każdy szuka na własną rękę. A ja mam pierwsze tłumaczenie w 2021 roku!

Lśni czerwone światło
Nienawiści plac
Tu się diabeł żywi
Kto wie, co dziś zjadł

„To jest prosta rzecz
Na powierzchni trwać”
Tak kapitan rzekł
Co bez łodzi stał

„Jedne sprawy idą lepiej
Inne idą całkiem źle
A ta sytuacja
Niczym klątwa jest”

„To diabelski chodnik,
To diabelskie drzwi.
Próbowałem ich uniknąć”
Rzekł kapitan z brzegu mi

Tutaj ogród rośnie
Milion chwastów drży
Nikt już się nie dowie
Kto co sadził w nim

„To opowieść szczera”
Sternik raz do mata rzekł
„O wspaniałej kobiecie
I przeznaczeniu też”

Wielkich kół obroty
Na mnie dziś
„Jedno tylko ci powiem,
Że wolny masz być”

John Lennon rzekł to
Oraz „Wierzę w miłość”
A ja wierzę w czyny
Jakby stało się coś

„Kto się troszczy, w co wierzysz”
 Rzekł kapitan, dziwiąc się
„Gdybyś był w mojej skórze
Oczy byś miał pełne łez”

Więc, ma panienko
Może iść już chcesz
Zabrać się na wioskę
Zielony rękaw mieć

Dzieci się zaśmiały
Starszych słychać śpiew
Dzwon w kościele bije
Że cud zdarzył się

Wielki kocioł stoi
Świeci wciąż i wciąż
Wielkie serce bije
Wielkie koło tocz

Olsztyn, 2.01.2021



Horacy Tłumacy - na Facebooku
Horacy Tłumacy - na YT
Horacy Tłumacy - lista przetłumaczonych piosenek

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz