czwartek, 18 lutego 2021

Yoko została w Anglii

Stary dowcip mówi, że jeśli przyjdziesz do baru jednocześnie z żoną i z dziewczyną, to drinki masz za darmo. Lennon nie skorzystał z tej kuszącej możliwości i do Indii zabrał tylko żonę. Dziewczyna czekała w Anglii. O tym jest ta piosenka. Idealna na dzisiejsze 88. urodziny Yoko Ono.



Są różne teorie na temat przyczyn rozpadu Beatlesów. Że śmierć Briana Epsteina (bzdura, przeżyli go o trzy lata). Że nieumiejętność grania 11-minutowych solówek (bzdura, wystarczy posłuchać kilometrów i kilogramów taśm z sesji 1969 roku). Że Yoko Ono (bzdura, Lennon i tak już nie chciał być morsem).
Więc może wyjazd do Indii od połowy lutego do kwietnia 1968 roku? Kto wie, w końcu pojechali tam doznać oświecenia. Pierwszego oświeciło Ringo i wyjechał już 1 marca. Potem wymknął się Paul, w interesach. John i George wytrwali do 12 kwietnia, gdy opuścili aśramę, po odkryciu, że Maharishi Mahesh Yogi całkiem nieascetycznie dobierał się do dziewczyn. George’owi nie przeszkodziło to w pogłębianiu swej wschodniej duchowości, a John wyraził się po swojemu, np. w „God”.
Na wielotygodniowy wyjazd do Indii nie jedzie się małą ekipą. Nasza w 1997 roku liczyła sześć osób, Beatlesowska eskapada miała ze dwa razy więcej. Byli przyjaciele (Donovan, Mia Farrow), były żony i dziewczyny. Lennon, który już zaprzedał duszę Yoko, pojechał jednak z Cynthią, bo żony jak wiadomo dowiadują się ostatnie…
Piosenka „India, India” nie powstała tam, ale brzmi, jakby John pisał ją wpatrzony w nurt Gangesu. Stworzył ją pod koniec lat 70. do musicalu „The Ballad of John and Yoko”, którego bohaterami mieli być John i Yoko. Musical nie powstał, ale została ta piosenka nagrana w Dakota House w 1980 roku (nic się nie zmarnuje, w 2005 roku trafiła do musicalu „Lennon”).


India, India, weź do serca mnie
Swe starożytne zdradź sekrety mi
Odpowiedź chcę tu znaleźć,
Lecz wiem głęboko, że
Nie znajdę jej przenigdy tu
Bo już we mnie dawno jest

India, India, słuchaj moich próśb
Siedzę tak cierpliwie u twych stóp
Nad rzeką ciągle czekam,
Lecz w środku myślę tak
Że serce mam wciąż w Anglii,
Zostawiłem dziewczę tam

Muszę za sercem swym gnać
Gdziekolwiek mnie wziąć chce
Muszę za sercem swym gnać
Gdziekolwiek mnie wołać chce
Muszę za sercem swym gnać
A me serce mówi „dom”

India, India, słuchaj moich próśb
Siedzę tak cierpliwie u twych stóp
Nad rzeką ciągle czekam,
Lecz w środku myślę tak
Że serce mam wciąż w Anglii,
Zostawiłem dziewczę tam

Muszę za sercem swym gnać
Gdziekolwiek mnie wziąć chce
Muszę za sercem swym gnać
Gdziekolwiek mnie wołać chce
Muszę za sercem swym gnać
A me serce mówi „dom”

Olsztyn, 16-18.02.2021



Horacy Tłumacy - na Facebooku
Horacy Tłumacy - na YT
Horacy Tłumacy - lista przetłumaczonych piosenek

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz