sobota, 14 listopada 2015

Wesołe jest życie staruszka

Niech to nie zabrzmi jak reklama ubezpieczeń emerytalnych, ale Paul McCartney o starości zaczął myśleć bardzo wcześnie. Już jako 16-latek napisał piosenkę, w której wyobrażał sobie, że ma 64 lata.

To było jeszcze w czasach The Quarrymen, oczywiście o żadnej rejestracji na płycie nie było mowy. Piosenka trafiła dopiero na wydany 1 czerwca 1967 roku album „Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band”. Płyta nagrywana była, jak na ówczesne standardy, bardzo długo, tak długo, że zaczęto mówić o końcu Beatlesów. Jedną z pierwszych piosenek nagranych na „Sierżanta Pieprza” był rejestrowany w grudniu 1966 roku utwór „When I’m Sixty-Four”. Właśnie w 1966 roku James McCartney, ojciec Paula, kończył 64 lata. Przypadek?


Czy z punktu widzenia 16-latka, czy z punktu widzenia 24-latka, perspektywa „sixty-four” wydaje się równie abstrakcyjna. Od czego jednak wyobraźnia artysty... Wyobraźnię artysta miał, jednak wizja całkowicie rozminęła się z rzeczywistością. W kwestii Johna (zabrakło mu 24 lat) trudno się wypowiadać, ale Paul i Ringo zupełnie nietrafieni. Najbardziej udał się George, któremu zabrakło 8 lat.


Mnie i Cypkowi brakuje już mniej niż Johnowi, ale dużo więcej, niż zabrakło George’owi. Historyczna chwila, pierwszy raz gościłem w swoim studiu innego muzyka. Cypek uświetnił swoimi dźwiękami moją wersję „When I’m Sixty Four”.


Rozpoznacie te dźwięki bezbłędnie.


Gdy będę stary, łysinę mieć
Lecz za wiele lat
Czy mi będziesz ciągle walentynki słać
W dniu urodzin nie skąpić szkła?

Gdybym gdzieś w nocy o trzeciej był
Czy mi zamkniesz dom?
Czy mnie przygarniesz
Czy mnie nakarmisz
Gdybym miał lat sto?

Będziesz starsza, cóż
Lecz powiedz słowo choć
To zostanę tu

Mógłbym się przydać, naprawić coś
Gdyby wysiadł prąd
Będziesz przy kominku mogła dziergać szal
A w niedzielę pojechać w dal

Wyrywać chwasty, w ogródku ryć
O to nam wszak szło
Czy mnie przygarniesz
Czy mnie nakarmisz
Gdybym miał lat sto?

W każde lato daczę móc wynająć
Znów na wyspie Wight, choć na kilka dni
Nie zadłużyć się
Masz wnuki u stóp swych
Vera, Chuck i Dave

Wyślij mi kartkę, napisz mi jak
Odkryć sens twych słów
Powiedz mi dokładnie, jak zrozumieć cię
Nie podpisuj, obejdzie się

Daj mi odpowiedź, wypełnij to
Mą na zawsze bądź
Czy mnie przygarniesz
Czy mnie nakarmisz
Gdybym miał lat sto?
Olsztyn, 12-14.11.2015

To było pierwsze „studyjne” nagranie z Cypkiem.


Chociaż przecież współpracujemy już 17 lat...


Kącik nowojorski, czyli na Strawberry Fields 19.10.2023 śpiewa James Dalton Baker:


Kącik „Świata Młodych”, czyli tak to widziałem 16 lutego 1980 roku, mając ponad pół wieku do „sixty-four”:

Kącik „Na przełaj”, czyli tak to widziałem w połowie lat 80:

Horacy Tłumacy - na Facebooku
Horacy Tłumacy - na YT
Horacy Tłumacy - lista przetłumaczonych piosenek

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz