wtorek, 28 czerwca 2011

Pożegnanie z kasetą (14) I Ching

Dziś Bogdan Olewicz kończy 65 lat, więc chciałbym pożegnać się z kasetą zawierającą płytę, na której prawie wszystkie utwory mają jego teksty.

Nie są to teksty, które mogłyby łatwo zbłądzić pod strzechy jak „Autobiografia” czy „Nie płacz Ewka”, o nie. Żadne oczywistości. Na drodze masowej popularności płyty stanęły jednak chyba nie teksty, a dość jednak niszowa muzyka. Przyznam, że mnie również wtedy, a płyta ukazała się na przełomie 1983 i 1984 roku, nie przypadła ona zbytnio do gustu. W sumie zawsze mnie drażnił ten polski rock lat 80. Ten akurat mniej, bo grają tu muzycy z rodowodem z lat 70., a nawet 60. Najważniejsza refleksja związana z płytą – z perspektywy czasu widać wyraźnie, że Hołdys nie jest konformistą, choć czasem może jedynie nałogowym wsadzaczem kija w mrowisko. Ale zamiast zarżnąć na śmierć Perfect, rozwiązał go w 1983 roku i nagrał zupełnie niekomercyjną płytę. O ile słowo „komercja” miało wówczas jakiś sens.
Dziś zwolniłem miejsce na półce. Żegnam.

Wykonawcy
Zbigniew Hołdys, Andrzej Nowicki, Piotr Szkudelski, Andrzej Urny, Andrzej Nowak, Janusz Niekrasz, Wojciech Waglewski, Wojciech Morawski, Jerzy Kawalec, Tadeusz Trzciński, Paweł Markowski, Martyna Jakubowicz, Joanna Posmyk, Mirosław Rzepa, Andrzeja Kleszczewski.

Tytuł
„I Ching”


Utwory
A.
1. Heksagram sześćdziesiąty piąty (6:02)
2. Miss propagandis (4:36)
3. Dyktator (7:16)
4. Nie będzie nas (1:48)
5. Ja płonę (5:59)
6. Wojna chudych z grubymi (4:18)
B.
1. Gazeta (4:38)
2. Człowiek mafii (3:18)
4. Różne rozmowy z życiem (2:46)
5. Super ego (5:10)
6. Milo (6:58)
7. Słuchaj, Man (3:02)
8. Kołysanka dla misiaków (6:07)
9. I Ching (7:34)

Oryginalny rok wydania
1983

Nr katalogowy w mojej kolekcji
052-06

Ulubiony fragment
Ja płonę

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz