środa, 28 października 2020

Stary do młodego, młody do starego

Tak było zawsze i tak będzie na wieki wieków (amen). Młody nie rozumie starego, stary nie rozumie młodego. Tzn. stary sądzi, że młodego rozumie. Bo owszem, ma tę przewagę, że młody już był… Skoro jednak taki mądry swoim własnym doświadczeniem młodości, to czemu próbuje przekonać młodego do tego, co sam odrzucał kilkadziesiąt lat wcześniej? Nie nauczył się, że mu się nie uda? Te rozważania snuje Cat Stevens w utworze „Father And Son” z 1970 roku. Wytęż wzrok i słuch, by odróżnić wersy młodego od wersów starego…



To nie czas na zmiany jest
Weź po prostu to na luzie
Młodość twa winą twą
Dużo poznać musisz wciąż
Dziewczę znajdź, może dom
Jeśli zechcesz, weź za żonę
Na mnie patrz – stary człek, lecz szczęśliwy

Byłem kiedyś taki sam
Wiem, niełatwo być spokojnym
Kiedy już dojrzysz, że
Coś tu dzieje się
Lecz nie spiesz się, pomyśl też
O wszystkim, co tu masz na co dzień
Bo wciąż będziesz jutro tu, lecz
Czy marzenia też?

Jak mam tę wyjaśnić rzecz
Gdy on znów odwraca się
Tak było i tak jest
Wciąż to samo
Odkąd mogłem mówić już
To kazano, żebym słuchał
Dziś sposób jest
I już wiem, że stąd odejść muszę gdzieś
Wiem to, już muszę iść

To nie czas na zmiany jest
Siadaj tu, trochę zwolnij
Młodość twa winą twą
Dużo przeżyć musisz wciąż
Dziewczę znajdź, może dom
Jeśli zechcesz, weź za żonę
Na mnie patrz – stary człek, lecz szczęśliwy

Cały czas, gdy łkałem sam
Wciąż dusiłem wszystko w środku
Trudno jest, lecz trudniej ignorować to
Przyznałbym rację im
Lecz to oni mają ją, nie ja
Dziś sposób jest
I już wiem, że stąd odejść muszę gdzieś
Wiem to, już muszę iść

Olsztyn, 20.09-28.10.2020



Kropką nad i niech będzie to, że w tym roku Yusuf Cat Stevens nagrał „Father And Son” ponownie po pięćdziesięciu latach, podobnie jak całą płytę „Tea for the Tillerman” z 1970 roku. Ciekawe, co stary Yusuf powiedziałby młodemu Catowi…


Jest w doskonałej formie, w pierwszej piątce żyjących artystów, których chciałbym zobaczyć na żywo.

Póki co, 5.11.2021 pod Pomnikiem Odkrywców w Lizbonie trafiłem na wersję, którą zaprezentował MusicosKamones:


Horacy Tłumacy - na Facebooku
Horacy Tłumacy - na YT Horacy
Tłumacy - lista przetłumaczonych piosenek

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz