piątek, 22 lutego 2013

Góry są wieczne, a życie krótkie

Ostatnio w telewizji oglądam reklamę (nie)swojego samochodu, którą podejrzewam o to, że nakręcona została w Górach Fogaraskich, czyli rumuńskich Karpatach. Fogarasze są ciągle dość dzikie, mimo że od prawie 40 lat przebiega przez nie słynna Szosa Transfogaraska. Są, a przynajmniej były w 2007 roku, gdy przez nie przejeżdżałem. Nie jest to oczywiście dzikość na miarę Amazonii. Powiedzmy, że można się poczuć jak w Bieszczadach w latach 80. (bo obecnie w Bieszczadach jak w Zakopanem, a w Zakopanem jak Warszawie, czyli nie ma po co jechać).



W ostatnim tygodniu dołożyłem sobie obowiązków i napisałem taką oto piosenkę o Szosie Transfogaraskiej, a wczoraj nawet nagrałem pod czujnym okiem i uchem producenta, prywatnie małżonki mojej:


Wpływ żony na tekst jest taki, że nie ma jednej zwrotki oraz musiałem wyciąć pewien ważny dla każdego Polaka wyraz (bynajmniej nie wulgarny). Kompromis jest taki:

G D G
Czy to jest dzieło włoskiego mistrza
G D G
Co tagliatelle skręca w swej kuchni
C G
Może ciasteczko, które tu przysłał
D G
Francuski kucharz, żeby coś uczcić

G D G
Może to taśmy, wkręcone wtedy
G D G
W starym grundigu, na starej szpuli
C G
Może w tych górach czekają, żeby
D G
Ktoś jeszcze zechciał przy nich zanucić

C G
Posłuchaj taśm tych, jeśli rozumiesz
C G
Język przez Słowian skażony kiedyś
C G
Potem leczony słowo po słowie
D G
Gdy rzymskie w sobie poczuli geny

G D G
Tu Jezus z dykty, obok monastyr
G D G
Trzech niskich z dacii rynny sprzedaje
C G
Może bym kupił, gdybym miał nastrój
D G
Przecież nie będę wiózł przez trzy kraje

G D G
Czemu to wszystko takie zawiłe
G D G
Czuję się jakbym wrócił do domu
C G
Jak to zrozumieć, jak tu się żyje
D G
Zagadka śmierci na skalnym zboczu

C G
Góry są wieczne, a życie krótkie
C G
Droga jest długa, a chmury nisko
C G
Dynamit, wojsko i życie ludzkie
D G
Piękna ta szosa, po co to wszystko

G D G
Uświęca środki, nieświętym zwłaszcza
G D G
Cel, co się jawi na końcu świata
C G
Czy grzechem jechać przez Fogarasze
D G
Jeśli to dzieło Geniusza Karpat
Olsztyn, 14-22.02.2013

W piosence słychać różne echa, w tym nieudaną próbę wciśnięcia mi rynny pod żeńskim klasztorem. Inne echa do samodzielnego odczytania.

Horacy Pisaty - na YT
Horacy Pisaty - lista moich piosenek

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz