środa, 7 grudnia 2011

Niepraktykujący komunista

Piosenka w zasadzie komunistyczna, więc nie wiem, czy tłumacząc ją nie podpadam pod jakiś paragraf. Przyjmijmy, że tłumaczę w celach dydaktycznych, by otworzyć oczy niektórym naiwniakom.

Czy Lennon był komunistą? Powiedzmy sobie – jeśli nawet, to wierzącym, ale niepraktykującym. Teledysk do „Imagine” (ten oryginalny, z pałacem i białym fortepianem) zdecydowanie nie pokazuje proletariusza, który chciałby się z kimś połączyć. Co najwyżej z żoną na pięterku.


Moje tłumaczenie z okazji przypadającej jutro 31. rocznicy śmierci Johna Lennona. Jak ten czas leci...

Wyobraź sobie - nie ma raju
To proste, jeśli chcesz
Bez piekła pod nami
Nad tylko niebo jest

Wyobraź sobie, że ludzie
Żyją z dnia na dzień

Wyobraź sobie - nie ma krajów
Tak łatwo zrobić to
Po co zabijać, ginąć
Po co religie są

Wyobraź sobie, że ludzie
Żyją wojnom wbrew

Że to marzenia możesz rzec,
Lecz nie tylko ja je mam
Więc wierzę, że przyłączysz się
I ogarnie jedność świat

Wyobraź sobie - nie ma mienia
Nie wiem czy radę dasz
Bez chciwości i głodu
W braterstwie ludzkość trwa

Wyobraź sobie, że ludzie
Mają wspólny świat

Że to marzenia możesz rzec,
Lecz nie tylko ja je mam
Więc wierzę, że przyłączysz się
I ogarnie jedność świat

Olsztyn, 6-7.12.2011

Brazylijski zespół Mr. Funky Band zaśpiewał to dla mnie (no, i dla kilkunastu innych osób) 8.11.2021 r. w lizbońskim klubie Alface Hall. Co za przypadek, że obserwowałem to z pięterka...


Piosenka z albumu „Imagine”, nagrana i wydana w 1971 roku. Muzycznie bardziej strawna, niż pierwsze solowe płyty Lennona, osiągnęła największy komercyjny sukces w jego niewielkim w sumie solowym dorobku. Lennon sam przyznał, że złagodził formę, by móc przemycać treść. Co mu się doskonale udało. I teraz tak sobie myślę – czy ta miła dla ucha i naiwna piosenka nie jest podstępną komunistyczną indoktrynacją? Czy też na odwrót – może te komunistyczne hasła są w zasadzie słuszne?

Ciekawe, co o idealizmie Lennona sądziły władze stanu wojennego, który obowiązał 28 sierpnia 1982 roku, gdy zapoznawałem się z tekstem „Imagine” w „Świecie Młodych”? Co do mnie, to nie miałem bladego pojęcia, że zobaczę na żywo trzech z pięciu facetów widocznych na tej stronie...


Kącik okładkowy, czyli miałem taką kasetę:

Kącik nowojorski, czyli na Strawberry Fields śpiewa James Dalton Baker:


Horacy Tłumacy - na Facebooku
Horacy Tłumacy - na YT
Horacy Tłumacy - lista przetłumaczonych piosenek

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz