czwartek, 2 listopada 2023

Od czasu do czasu tłumaczę

Nie byłem przy premierze pierwszej piosenki Beatlesów, to chociaż byłem przy premierze ostatniego utworu.



Opublikowany dziś „Now and Then” wymaga pewnych wyjaśnień. Wszyscy wiemy, że mamy do czynienia z wykorzystaniem kasety demo Johna Lennona, ale czy wszyscy rozumiemy, jakie miało konsekwencje dla procesu twórczego to, że autor nie żyje od prawie 43 lat? Nie chodzi wcale o sprawy techniczne, chociaż oczywiście odseparowanie wokalu od lekko fałszującego fortepianu, było warunkiem koniecznym, by piosenkę dokończyć. Kluczowe jest to, że proces twórczy został w zasadzie zakończony około 1977 roku, gdy Lennon zarejestrował piosenkę w domowych warunkach w swoim domu w Dakocie (przed którym dane mi było stać dokładnie 2 tygodnie temu).

Tak jak robił to wielokrotnie w czasach Beatlesów. Podobnie jak McCartney. Jakże często, a praktycznie zawsze, te pierwotne nagrania rozwijały się w perełki, obrastając w zaskakującą aranżację, zmieniając po drodze tempo, melodię, słowa. Tego nie można było zrobić z „Now and Then”, to była już i pozostanie zamknięta forma. No, chyba że kolejna generacja sztucznej inteligencji zacznie robić to, co Beatlesi robili w swoim zbiorowym geniuszu w studiach EMI pod okiem George’a Martina.

I pewnie nadejdzie dzień, gdy sztuczna inteligencja zastąpi mnie przy tłumaczeniach. Nie mówię o tłumaczeniu treści, mówię o tłumaczeniu, jakie tu uprawiam, czyli w celu śpiewania po polsku. Póki co, tak przetłumaczyła to moja naturalna inteligencja.

To prawda, wiem
To wszystko jest twa rzecz
Jeśli mi uda się
To wszystko jest twa rzecz

I zdarza się
Że nowy start to jest
Będziemy pewność mieć
Że kochać cię będę

Zdarza się, że tęsknię
O, zdarza się, że chcę, byś była przy mnie tu
Zawsze, zawsze do mnie wróć

To prawda, wiem
To wszystko jest twa rzecz
A jeśli pójdziesz gdzieś
To wiem, nie będzie cię

Zdarza się, że tęsknię
O, zdarza się, że chcę, byś była przy mnie tu

To prawda, wiem
To wszystko jest twa rzecz
Jeśli mi uda się
To wszystko jest twa rzecz

Olsztyn, 2.11.2023



Horacy Tłumacy - na Facebooku
Horacy Tłumacy - na YT
Horacy Tłumacy - lista przetłumaczonych piosenek

1 komentarz: