piątek, 25 maja 2012

Siódmy protektor

W 1993 roku spóźniłem się na historyczną chwilę. 27 sierpnia w Strącznie koło Piły podczas XI Polowej Zbiórki Harcerstwa Polskiego prezydent Lech Wałęsa obejmował protektorat nad Związkiem Harcerstwa Polskiego.

Przepraszam, Panie Prezydencie, ale rano byłem jeszcze w pracy. Zdążyłem jeszcze napisać dwa teksty. W pierwszym donosiłem dumnie, że „na targowisku przy Kolejowej tylko jeden sprzedawca oferował ubiegłoroczne nasiona”. W drugim sprzedawałem czytelnikom sensacyjną wiadomość, że „znów podrożało mięso i wędliny”. Zarobiwszy w ten sposób na bilet, mogłem ruszyć po południu na Wał Pomorski. Dotarłem późno w nocy, a ostatnie 10 km pokonałem jakimś zdezelowanym strażackim żukiem. Chłopaki się nudzili, to mnie podrzucili, a może żal im mnie było, bo już północ nastała, gdy wysiadałem na stacji w Wałczu. Następnego dnia nie było już Lecha Wałęsy, ale nasze dziewczyny z hufca „Rodło” były przy tym wydarzeniu. Na dowód okładka pisma „Czuwaj” z Kaśką, przyboczną 155 Olsztyńskiej Starszoharcerskiej Drużyny Turystycznej „Swobodne Elektrony”.


Dwa lata później Lech Wałęsa objął honorowy patronat nad Światowym Zlotem Harcerstwa Polskiego w Zegrzu i tego już nie przegapiłem.


Lecha Wałęsę i Aleksandra Kwaśniewskiego wiele, a w zasadzie wszystko dzieliło, ale jako prezydenci w jednym na pewno byli zgodni – obaj objęli protektoratem ZHP, a nie cały ruch harcerski. Przedwojenni prezydenci nie mieli tych dylematów, bo harcerstwo było w zasadzie zjednoczone, a na pewno państwo polskie uważało za partnera tylko ZHP. Dopiero prezydent Lech Kaczyński uznał, że będzie protektorem całego harcerstwa. A Bronisław Komorowski? W sierpniu 2010 roku podczas Jubileuszowego Zlotu Stulecia Harcerstwa „Kraków 2010” prezydent wypowiedział się dość niejednoznacznie. Zabrzmiało tak, jak gdyby już wtedy objął nad nami protektorat. Było zresztą pytanie nad kim – nad całym harcerstwem, czy tylko nad ZHP?


Właśnie się wyjaśniło. Wtedy to była zapowiedź, a teraz ciałem się stało. Dziś prezydent Bronisław Komorowski obejmie honorowy protektorat nad organizacjami harcerskimi w Polsce i poza granicami kraju: Związkiem Harcerstwa Polskiego, Związkiem Harcerstwa Rzeczypospolitej, Związkiem Harcerstwa Polskiego poza granicami Kraju, Związkiem Harcerstwa Polskiego na Litwie, Republikańskim Społecznym Zjednoczeniem „Harcerstwo” (Białoruś), Harcerstwem Polskim na Ukrainie, Stowarzyszeniem Harcerskim oraz Stowarzyszeniem Harcerstwa Katolickiego „Zawisza” FSE.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz