niedziela, 26 kwietnia 2020

Jagger w mieście duchów

Nie ma sprawiedliwości na tym świecie. Nie ma w czasie pandemii, nie było przed nią i nie będzie po niej. Już dwukrotnie opisałem w piosenkach nasze zakażone czasy, ale światowe media nie zauważyły tego ani za pierwszym, ani za drugim razem. Wystarczyło jednak, by Mick, Keith, Charlie i Ronnie zaśpiewali i zagrali parę linijek o frustracji seksualnej starszego pana, którego nie może odwiedzić dziewczyna, by świat padł na kolana. I słusznie! Bo to bardzo dobra piosenka jest. Kolejna z tych, do tłumaczenia których zabrałem się z marszu, na czczo i bez umycia rąk. Zupełnie jak miesiąc temu z Dylanem.

„Living in a Ghost Town” to pierwsza od ośmiu lat nowa piosenka The Rolling Stones (nie licząc świetnego albumu z klasycznymi bluesami z 2016 roku). Czemu czterej seniorzy tak rzadko zaglądają do studia, niepomni tego, że każdy rok, każdy miesiąc może być ostatnią okazją ku temu? Może wychodzą z założenia, że co mieli nagrać, to już nagrali… A może, i ta wersja wydaje się bardziej prawdopodobna, zwycięża rachunek ekonomiczny – z płyt nikt dziś nie wyżyje, prawdziwe pieniądze zarabia się na trasach koncertowych. A to akurat Stonesi mają od jakichś 50 lat obcykane. Koronawirus wywrócił jednak ten obowiązujący od kilkunastu lat ład ekonomiczny w szołbiznesie do góry nogami, przynajmniej na jakiś czas. Skoro nie można koncertować, to wypadałoby coś nagrać, by kamienie nadal się toczyły…
Mick Jagger przyznał, że tekst tej piosenki napisał w 10 minut, co raczej widać. Myśl socjologiczno-filozoficzna sprowadza się do tęsknoty za dziewczyną oraz za nagle utraconą młodością, której brak mniej był zauważalny na wolności… Nie miejmy pretensji to Jaggera, że byt określa świadomość. Pieniądze szczęścia nie dają, ale ich posiadacze cierpią podobno mniej…


Ooo, ooo

Niczym duch
W mieście duchów wciąż trwam
Niczym duch
W mieście duchów wciąż trwam
Możesz szukać mnie
Lecz nie ma już szans
Próbuj znaleźć mnie
W podziemia zszedłem sam
Życie przepiękne tak
Wtem je zamknęli nam
I jak ten duch
W mieście duchów wciąż trwam, tak

Kiedyś ktoś tu nucił
W bębny w kółko młócił
W blachy nieźle walił
Szklanki popękały
Trąbki wszystkie łkały
Saksy nam ryczały
I nikt nie dbał o to, czy jest dzień, czy noc

Ooo, ooo

Niczym duch
W mieście duchów wciąż trwam
Nie wychodzę nigdzie
Ktoś mi zamknął dom
Tyle czasu już
W telefon wgapiam wzrok

W każdą noc o tym śnię,
Że do mego łóżka wkradasz się
Niech to się już skończy
Nie chcę tu na wieki trwać, ty też

Ooo, ooo
Ooo, ooo

Ksiądz w kazaniach głosił
Owsiak o coś prosił
Politycy kładli
A złodzieje kradli
Łkały ciągle wdowy
Nie ma gdzie przyłożyć głowy
Dawno już to czułem
Że to wszystko runie nam

Niczym duch
W mieście duchów wciąż trwam
Możesz szukać mnie
Lecz nie ma już szans

Ooo
Każdy w mieście duchów wciąż trwa
Ooo
Ooo, w mieście duchów wciąż trwa
Ooo
Byliśmy piękni tak
Ooo
W tym mieście ty i ja
Ooo
W mieście duchów wciąż trwam
Ooo
Zero przygód mam
Ooo
Gdybym chciał imprezy
Ooo
Będę na niej sam
Ooo, ooo
Olsztyn, 24-26.04.2020


Na świecie zmiany, zmiany i jeszcze raz zmiany, więc i u mnie nowość. W tym nagraniu debiutuje harmonijka, którą sprezentowała mi Żona ledwie tydzień temu.


Aneks z 9.01.2024 - zaprezentowałem tę piosenkę w radiu UWM FM w audycji Szafa z muzyką Pawła Jarząbka:


Horacy Tłumacy - na Facebooku
Horacy Tłumacy - na YT
Horacy Tłumacy - lista przetłumaczonych piosenek

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz