poniedziałek, 3 września 2007

Może Tatarom też się nie chciało?

Zamek Spiski poddał się tylko dwa razy. W połowie XV w. zdobyli go husyci, a wiek później armia cesarza Ferdynanda I. Nie dali mu natomiast rady Tatarzy w 1241 roku. Ja też mu nie dałem rady. To znaczy nawet nie próbowałem. Popatrzyłem sobie z dołu. Leniuszek.



Czy Spišský Hrad leży obok Spiskiego Podgrodzia, czy też u stóp Spiskiego Podgrodzia przycupnął Spišský Hrad? Wiadomo, pierwszy był zamek, powstały na przełomie XI i XII w. Jeden z większych w Europie, zajmuje aż 41 tys. metrów kwadratowych. Jeśli porównamy z tym w węgierskim Gyula (1500 metrów kwadratowych), to pojawia się pole do rozważań, czy rozmiar ma znaczenie.


Nie tylko rozmiar, ale i wysokość. Wzgórze zamkowe ma 200 metrów. Komu by się chciało wchodzić ze dwa kilometry pod taką górę? Tatarom się pewnie nie chciało. No to i mi też nie.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz