poniedziałek, 1 stycznia 2024

Top tłumaczeń 2024

Za nami trzeci Top Radia 357. Czy coś się zmieniło po dwóch latach, gdy analizowałem pierwszą odsłonę nowego topu wszech czasów?


Wtedy skomentowałem tak:
1. Myślałem, że wyniki będą się poważnie różniły [w stosunku do Topu Wszech Czasów uśmierconej mentalnie Trójki]. Że naprawdę zaskoczą. Tymczasem... jest jak jest. Dycha praktycznie taka sama. Jak się głębiej zastanowić, to nie powinno dziwić. Najwyraźniej target jest ten sam.
2. Gdzie jest Elvis?
3. Top Wszech Czasów, w którym nie wygrywają Beatlesi, z definicji jest dla mnie zawsze podejrzany...

Patrząc na poniższe wyniki:
1. Pierwsza dziesiątka się trochę przewartościowała, ale gdyby nie śmierć Sinéad O'Connor, zmiany nie byłyby aż tak zauważalne.
2. Pytanie o Elvisa aktualne.
3. Beatlesi nadal nie wygrywają, bo:
a) są konkurencją sami dla siebie
b) głosują głównie góra 40- i 50-latkowie, dla których punktem odniesienia są lata 80. i 90.
c) nie muszą się z nikim ścigać z definicji.

1. Queen – Bohemian Rhapsody
Od kilku lat obiecuję sobie, że wezmę się za tłumaczenie. Jakoś mnie nie nachodzi natchnienie w tej sprawie.

2. Sinéad O'Connor – Nothing Compares 2 U
Wiadomo, dlaczego...


3. Dire Straits – Brothers in Arms
Ale żeby tak nisko?

4. The Doors – Riders on the Storm


5. Prince – Purple Rain
Na przykładzie wysokiej pozycji takiej piosenki (nie mówię, że złej) można by analizować zasadność jednomandatowych okręgów wyborczych…

6. Led Zeppelin – Stairway to Heaven


7. Metallica – Nothing Else Matters


8. John Lennon – Imagine
Najwyższa pozycja Beatlesów, czyli jak widać, nie ten jest najlepszy, kto wygrywa (to brzmi jak komentarz polityczny...). Najnowsza zdobycz, czyli wersja z Central Parku sprzed kilku tygodni.


9. Archive – Again
Dobre, ale bez emocji.

10. Pink Floyd – Wish You Were Here


11. Guns N' Roses – November Rain
Lubią przyballadzić...

12. Marillion – Kayleigh
W czasach premiery spodobało mi się nawet, co mnie zdziwiło, bo nie załapałem się na uwielbienie dla ekipy Fisha.

13. Nirvana – Smells Like Teen Spirit
Tak to robią Tajowie:


14. The Cranberries – Zombie
Jak nie porusza, skoro porusza.

15. Depeche Mode – Enjoy the Silence
Nie podzielam entuzjazmu.

16. The Eagles – Hotel California


17. Kate Bush – Running Up That Hill
Dziwne rzeczy potrafią dziać się z piosenkami.

18. Bruce Springsteen – Streets of Philadelphia
Zaskakuje mnie pozycja tego utworu.

19. Deep Purple – Child in Time
Co miał do powiedzenia w sprawie tego utworu Tomek Beksiński?


20. Louis Armstrong – What a Wonderful World
Chińczycy w Bangkoku:


21. Peter Gabriel & Kate Bush – Don't Give Up
Dobra pozycja.

22. The Police – Every Breath You Take
Jest polska wersja Perfectu.

23. Pink Floyd – High Hopes
Kiedyś w końcu przetłumaczę, tyle razy słuchałem w wykonaniu Spare Bricks.


24. Alphaville – Forever Young
Nie kumam czaczy.

25. Phil Collins – In the Air Tonight
Tak dobrze zaczynał solową karierę…

26. U2 – One
Pozostając niezmiennym miłośnikiem „Joshua Tree”, szanuję prawo artystów do przemiany, choćby mi się nie podobała.

27. Radiohead – Creep
Tajowie robią to tak:


28. Frank Sinatra – My Way
Z Młynarskim nie wygram.

29. The Beatles – Yesterday
Argentyńczyk w Nowym Jorku robi to tak:


30. R.E.M. – Losing My Religion


31. Led Zeppelin – Kashmir
Eric Gales w Maladze zrobił to tak:


32. Simon And Garfunkel – The Sound of Silence


33. The Animals – House of the Rising Sun
Akompaniował ktoś Burdonowi?


34. Genesis – Mama
Nie dedykujcie tego mamie.

35. Red Hot Chili Peppers – Californication


36. Sting – Englishman in New York
Ach, te drobne różnice kulturowe...

37. George Michael – Careless Whisper
Udane, ale dzięki.

38. King Crimson – Epitaph
Nie puszczajcie tego na Dzień Zmarłych.


39. Barbra Streisand – Woman in Love
Pamiętam 1980 rok i jakieś podsumowanie roku w Trójce (jeszcze przed Listy Przebojów P3), dość niespodziewanie ta piosenka wygrała.

40. Queen – The Show Must Go On
Wolę Queen z lat 70.

41. a-ha – Take on Me
I cóż, że z Norwegii.

42. Sting – Shape of My Heart
Nie mam do tego serca.

43. Pink Floyd – Another Brick In The Wall Part II
Tyle razy słuchałem różnych wykonań na żywo. I Watersa, i Brazylijczyków w Lizbonie, i oczywiście Spare Bricks, czasem nawet po polsku.


44. AC/DC – Thunderstruck
Wzdrygam się na wspomnienie użycia motywacyjnego.

45. Pink Floyd – Comfortably Numb


46. Black Sabbath – Paranoid


47. AC/DC – Highway to Hell
Tajowie robią to tak:


48. Omega – Gyöngyhajú Lány


49. U2 – With or Without You


50. Dire Straits – Sultans of Swing


51. Europe – The Final Countdown
I cóż, że ze Szwecji.

52. Phil Collins – Another Day in Paradise
Nie grajcie tego na weselach.

53. Iggy Pop – The Passenger
Kiedyś skończę to tłumaczenie.

54. Nirvana – Come As You Are
Tłumaczyłbym. I grał.

55. Pink Floyd – Shine on You Crazy Diamond


56. Eric Clapton – Tears in Heaven
Szanuję, współczuję.

57. Depeche Mode – Personal Jesus
Próbuję.

58. Dire Straits – Money For Nothing
Kurczaki za darmo, wiadomo.

59. The Rolling Stones – Angie


60. Queen – Innuendo
Pamiętam ten dzień.

61. Pink Floyd – Hey You


62. Sting – Fragile
Ewentualnie po portugalsku.

63. David Bowie – Let’s Dance
Czy Bowie zdefiniował lata 80., czy lata 80. zdefiniowały (na nowo) Bowiego?


64. Amy Winehouse – Back to Black
Zniszczyli dziewczynę.

65. The Police – Roxanne
Tłumaczyłbym.

66. Metallica – Master of Puppets
Słuchałem na żywo w 2010 roku.

67. Metallica – The Unforgiven
Słuchałem na żywo w 2010 roku.

68. Monty Python – Always Look on the Bright Side of Life
W moim stałym repertuarze „koncertowym”, ostatnio przed rokiem.


69. Tina Turner – Private Dancer
Mogłem być na koncercie… Żałuję.

70. Eurythmics – Sweet Dreams (Are Made of This)
Z całych tych nielubianych lat 80. zostawiłbym kilka utworów, ten na pewno.

71. Leonard Cohen – Hallelujah
Śpiewało się na ogniskach, milion lat przed erą Shreka.

72. Gotye feat. Kimbra – Somebody that I Used to Know
No i tyle miał do powiedzenia.

73. Bee Gees – Stayin' Alive
Po niedawnej wizycie w Nowym Jorku ten utwór smakuje mi jeszcze lepiej.


74. Leonard Cohen – Dance Me to the End of Love
Tęsknię za Lizboną.


75. R.E.M. – Everybody Hurts
Tak, ale inny utwór.

76. The Beatles – Hey Jude
Jak można traktować poważnie listę przebojów wszechczasów, z jednym z największych przebojów najlepszego zespołu w historii na 76. miejscu? Widać można, skoro jej słucham…


77. David Bowie – Space Oddity
Dzisiaj w nocy śpiewałem sobie po włosku, ale na szczęście mam wersję po polsku.


78. ABBA – Dancing Queen
Po niedawnej wizycie w Sztokholmie nabieram ochoty na powrót, by zobaczyć tam hologramowy spektakl…

79. ABC – The Look of Love
Wolę polski zespół o tej nazwie.

80. Ultravox – Dancing with Tears in My Eyes
Czemu ja tak nie lubię tych Nowych Romantyków?

81. Bob Dylan – Knockin' On Heaven's Door
Mówiłem, że tęsknię za Lizboną?


82. Pearl Jam – Jeremy
Kiedyś coś przetłumaczę Pearl Jam, ale nie to.

83. Metallica – One
Słuchałem na żywo w 2010 roku.

84. Toto – Africa
Nie moja bajka, chociaż chwytliwy kawałek.

85. Scorpions – Wind of Change
Nie za to cenimy ten zespół. W latach 70. grał dużo ciekawiej. To już wolę wersję Zarazy:


86. Bob Marley – No Woman, No Cry
Rzecz warta przetłumaczenia.

87. Sade – Smooth Operator
Nie moja bajka, chociaż chwytliwy kawałek.

88. Frankie Goes To Hollywood – The Power of Love
Niech sczezną lata 80.

89. Foreigner – I Want to Know What Love Is
Chcesz wiedzieć, czym jest miłość, to się zakochaj. Proste.

90. Red Hot Chili Peppers – Under The Bridge


91. Adele – Someone Like You (live)
Nie moja bajka, chociaż chwytliwy kawałek.

92. The Cure – Lullaby
Nie boję się.

93. Eric Clapton – Layla (unplugged)


94. Michael Jackson – Billie Jean
Świetna wersja w czasie świętej pamięci Olsztyńskich Nocy Bluesowych (wykonawca też nie żyje…).


95. The Beatles – Let It Be
W stałym repertuarze moich występów. Z tym, że nie ja śpiewam.


96. Whitney Houston – I Will Always Love You
Houston, mamy przebój.

97. Queen & David Bowie – Under Pressure
Ostatnie lata Queen, jakie mnie ekscytowało.

98. INXS – Never Tear Us Apart
Teledysk nakręcony w Pradze? Szanuję.

99. Tina Turner & David Bowie – Tonight (live)
Giganci tańczą.

100. Procol Harum – A Whiter Shade of Pale
Terapeutyczna wersja The Doctors:


101. Chris Isaak – Wicked Game
Podstępny teledysk z Dunką.

102. Pink Floyd – Time
Spare Bricks na okolicznościowym koncercie po polsku:


103. David Bowie & Pat Metheny – This is not America
Tłumaczyłbym.

104. Deep Purple – Smoke on the Water
Dawno temu słuchałem w Olsztynie, jak grali Acid Drinkers, a kilka lat temu w oryginale.

105. Metallica – Enter Sandman
Słuchałem na żywo w 2010 roku. Mam swoją akustyczno-leśną wersję, ale oddajmy głos Tajom:


106. Deep Purple – Perfect Strangers
Słuchałem na tym samym koncercie, to pozycja 104.

107. George Michael – Freedom! 90
Wolna chata!

108. The Doors – The End
Przetłumaczyłem, ale śpiewać raczej nie będę. Zastępczo kilka słów od niezapomnianego Tomka.


109. Kraftwerk – Das Model
W sumie nabrałem ochoty na przetłumaczenie tego kawałka (z niemieckiego jeszcze nic nie robiłem, chociaż to język, którego w swej karierze edukacyjnej uczyłem się najdłużej).

110. Nick Cave & Kylie Minogue – Where the Wild Roses Grow
Jest dobre polskie tłumaczenie, to nie będę się wygłupiał.

111. Madonna – Frozen
Owszem, byłem na koncercie Madonny, ale służbowo.

112. Queen – We Are the Champions
Sorry.


Horacy Tłumacy - na Facebooku
Horacy Tłumacy - na YT
Horacy Tłumacy - lista przetłumaczonych piosenek

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz