niedziela, 1 stycznia 2017

Top tłumaczeń

Słuchamy Trójkowego Topu Wszech Czasów już jedenastą czy dwunastą godzinę, a Żona znienacka w okolicy pierwszej piątki pyta: „A ty którą piosenkę dałbyś na pierwszym miejscu?”. Uratować mnie mogło tylko odbicie piłeczki... „A Ty?”

Za bardzo kocham te wszystkie (no, prawie wszystkie) piosenki, by je szeregować. Ale nie odmówię sobie noworocznej przyjemności spojrzenia na listę przed chwilą zakończonego Topu z punktu widzenia moich tłumaczeń. W pierwszej setce aż 33 piosenki są na liście moich swobodnych tłumaczeń, w tym w pierwszej dziesiątce aż siedem.

1. Queen – Bohemian Rhapsody
Ok, podejmę się tłumaczenia, jeśli ktoś obieca, że zaśpiewa po polsku, włącznie z częścią operową. Czyli nie przetłumaczę...

2. Dire Straits – Brothers In Arms
Może kiedyś...

3. Led Zeppelin – Stairway To Heaven
Byłem dwa lata temu na koncercie Roberta Planta, ale, jak wiadomo, tej piosenki dawno nie śpiewa.


4. The Doors – Riders On The Storm
Widziałem dwa razy na żywo ten genialny utwór. W maju 2012 roku w wykonaniu Raya Manzarka:


W lipcu 2012 w wykonaniu The Doors:


Moje ubiegłoroczne wykonanie w Nemo:


I w Qźni Muzycznych Klimatów:


5. Pink Floyd – Wish You Were Here
W ciągu ostatnich 2,5 roku wysłuchałem tego utworu na żywo kilkanaście razy... Wybieram wersję z Ostródy:


6. John Lennon – Imagine
Nie odważyłem się jeszcze nagrać, choć tłumaczenie gotowe jest od ponad pięciu lat.


7. Deep Purple – Child In Time
O nie, tego chyba nigdy nie nagram. Szkoda, że nie usłyszę tego w czasie majowego koncertu Deep Purple, bo już od dawna Ian Gillan nie decyduje się na wymagające krzyku wykonanie.


8. Archive – Again
Wolę tłumaczyć prawdziwych Pink Floydów, ale chylę głowę przed udaną piosenką.

9. King Crimson – Epitaph
Czy mogłem podejrzewać 37 lat temu, gdy poznałem King Crimson, że ten utwór usłyszę na żywo w oryginalnym (no, prawie oryginalnym, bo przecież bez głosu Grega Lake’a) wykonaniu? I że przetłumaczę i wykonam ten utwór...


10. Metallica – Nothing Else Matters
To tłumaczenie powstało specjalnie z okazji tego koncertu:


Wykonanie domowe:


Wykonanie w Qźni:


11. Nirvana – Smells Like Teen Spirit
Raczej nie podejmę się.

12. Led Zeppelin – Kashmir
Może i bym przetłumaczył, ale kto to zaśpiewa?

13. Guns N' Roses – November Rain
Aż takim fanem nie jestem...

14. Obywatel G.C. – Nie pytaj o Polskę
Utwór po polsku, ale niektórym należałoby go chyba przetłumaczyć...

15. Czesław Niemen – Dziwny jest ten świat
Jak wyżej – polska piosenka, ale niektórym należałoby ją przetłumaczyć... Słuchałem jej na żywo w trzech wykonaniach. To chyba przekonuje mnie najbardziej:


16. Black Sabbath – Paranoid
Aż kusi, żeby przetłumaczyć, ale najpierw poćwiczę tempo i rytm na gitarze.

17. Pink Floyd – Shine On You Crazy Diamond
Na żywo dane mi było usłyszeć w wykonaniu Davida Gilmoura. No i oczywiście mam w głowie kilkanaście koncertowych wersji Spare Bricks (i Tales of Pink Floyd). Udało się mi też nagrać własną:


18. Pink Floyd – High Hopes
Jak już kiedyś wyznałem – nie mam serca do piosenek Pink Floydów z lat 90.

19. Prince – Purple Rain
Przepraszam, ale nie kręci mnie.

20. Perfect – Autobiografia
Ze trzy razy słuchałem na żywo... Dziś taka refleksja – a gdybym był Anglikiem i tłumaczył na język Szekspira, co bym właściwie zrozumiał z tekstu Bogdana Olewicza? Jak bym zinterpretował martenowski piec?

21. The Eagles – Hotel California
Jedno z moich ulubionych tłumaczeń (decydujące znaczenie ma fakt, że podoba się Żonie). No i można powiedzieć, że w moim stałym repertuarze koncertowym.
22. Pink Floyd – Comfortably Numb
Słuchałem w wykonaniu Davida Gilmoura, słuchałem Spare Bricks, słuchałem Tales of Pink Floyd, nagrałem własną wersję (spróbuję zagrać na następnym swoim występie):


23. Deep Purple – Smoke on the Water
Jeśli w autobusie zadzwoni komórka i rozlegnie się „tam-tam-tam, tam-tam-tam-tam”, to znaczy, że jedzie moja Żona... Nie ma co tłumaczyć.

24. Pink Floyd – Hey You
Pierwsze z moich tłumaczeń, które doczekało się profesjonalnego wykonania:


25. The Animals – House of the Rising Sun
Nie tylko przetłumaczyłem, ale trzykrotnie słuchałem, jak Eric Burdon wykonuje ten największy przebój lat 60., a nawet raz mu akompaniowałem:


26. Marillion – Kayleigh
Nie załapałem się na fascynację ani Tolkienem, ani grupą Marillion.

27. Dżem – List do M.
Może tłumaczenie z polskiego na polski przydałoby się temu facetowi, który w latach 90. zadzwonił do Trójki i twierdził, że radio lansuje ateizm, bo usłyszał fragment „(...) nie ma Boga, nie ma nie! Nie ma Boga, nie”. Przegapił biedak początek frazy: „Wiesz mamo, wyobraziłem sobie, że...”

28. The Beatles – Yesterday
Miałem to szczęście, że usłyszałem piosenkę w autorskim wykonaniu, niecały rok po swoim tłumaczeniu.


29. Pink Floyd – Another Brick In The Wall (part II)
Jedno z moich pierwszych tłumaczeń floydowskich. W ubiegłym roku śpiewaliśmy po polsku z naprawdę dużym chórem:


30. Republika – Biała flaga
Ja nie wywieszam...

31. Omega – Gyöngyhajú lány
Przetłumaczyłem z węgierskiego:


I... zaśpiewałem po węgiersku. Ambasada węgierska, póki co, nie interweniowała...


32. AC/DC – Highway To Hell
Jest jakaś polska wersja kabaretowa, to nie będę robił konkurencji.

33. Kult – Polska
Rzecz nieprzetłumaczalna, nawet na hiszpański...

34. U2 – One
Raczej nie.

35. Dire Straits – Sultans of Swing
Mój ulubiony fragment: Wolą to, co nazywają „rock and roll”:


36. Simon and Garfunkel – The Sound of Silence
Żałuję, że nie dam rady wrzucić tego do repertuaru na występy. Ledwo dałem radę w warunkach domowych:


37. Genesis – Mama
Zachodzę w głowę, czemu nie podniecam się twórczością Genesis?

38. R.E.M. – Losing My Religion
Epoka MTV odcisnęła piętno i na mnie:


39. Metallica – The Unforgiven
Jedna ballada tego zespołu wystarczy.

40. Queen – The Show Must Go On
Ostatnia płyta Queen, która mi się podobała, to „Jazz”, więc sami rozumiecie...

41. Leonard Cohen – Hallelujah
Nie będę poprawiał po Zembatym, tłumaczę Cohena z najnowszych płyt.

42. The Beatles – Hey Jude
W 2013 słuchałem tego utworu w autorskim wykonaniu, o czym wspomniałem na koncercie w Qźni:


No i mam też wykonanie po... czesku:


43. Sinead O'Connor – Nothing Compares 2 U
Nie, bo nie.

44. Metallica – One
Nie mam takiej kondycji.

45. U2 – With Or Without You
Jedyna płyta U2, którą lubię, to „The Joshua Tree”:


46. Jimi Hendrix Experience – Hey Joe
W powstaniu tłumaczenia tego utworu pośrednio wziął udział Lars von Trier, ale nic o tym nie wie:


A ja tą piosenka zostałem rekordzistą:


47. The Cranberries – Zombie
Nie moja bajka.

48. Depeche Mode – Enjoy the Silence
Zostawiam znawcom i fanom.

49. Kult – Arahja
Tytuł zdałoby się przetłumaczyć...

50. Led Zeppelin – Whole Lotta Love
Mam jakieś wstępne wersje tłumaczenia i ćwiczebną wersję nagrania, uczynioną na chwilę przed wyjazdem na koncert Roberta Planta:


51. Deep Purple – Perfect Strangers
Może do zajęcia się tym utworem przekona mnie majowy koncert, na który wybieram się do Łodzi.

52. Louis Armstrong – What a Wonderful World
Jak się zestarzeję...

53. The Rolling Stones – Angie
Niestety, Stonesi nie wykonali tego utworu na chorzowskim koncercie w 1998 roku, na którym dane było mi być. Więc tylko moja wersja:


54. Dire Straits – Money For Nothing
Do tłumaczenia zniechęca mnie konieczność ćwiczenia otwierającego piosenkę riffu.

55. The Doors – The End
Tłumaczenie jest, ale nagrania raczej nie będzie.

56. Marek Grechuta – Dni, których nie znamy
Przypomniał mi się koncert Grechuty w Kortowie w 1989 roku...

57. TSA – 51
Przypomniał mi się koncert TSA w Dolinie Charlotty w 2011 roku...

58. Pink Floyd – Time
Miałem okazję posłuchać wersji Davida Gilmoura, Spare Bricks, Tales of Pink Floyd. Miałem okazję zaśpiewać po polsku, ale jest też wersja Agnieszka i Pawła z ostródzkiego hotelu:


59. Bruce Springsteen – Streets Of Philadelphia
Zbyt amerykańskie...

60. Bob Dylan – Knockin' On Heaven's Door
Jest już kilka polskich wersji, nie będę się pchał.

61. Metallica – Master of Puppets
Za szybko.

62. Chłopcy z Placu Broni – Kocham Wolność
I love freedom, może być?

63. Sting – Englishman In New York
Czemu ja nie ekscytuję się Stingiem?

64. Iggy Pop – The Passenger
Jest dobra polska wersja, odpuszczam.

65. Radiohead – Creep
Tak mi to wyszło:


66. Red Hot Chili Peppers – Californication
Z całej twórczości RHCP ta piosenka wydała mi się najprostsza do zagrania:


67. AC/DC – Thunderstruck
Musiałby paść grom z jasnego nieba, żebym to przetłumaczył...

68. Eric Clapton – Tears In Heaven
Nie wczuję się...

69. The Police – Every Breath You Take
Jest polska zawodowa wersja.

70. Sztywny Pal Azji – Wieża radości, wieża samotności
Przypomniał mi się koncert Szpala w Nowej Hucie w 1987 roku...

71. Michael Jackson – Billie Jean
Nie moja broszka.

72. The Doors – Light My Fire
Moja wersja jest słaba, więc posiłkuję się wykonaniem The Doors, jakie dane mi było usłyszeć w Dolinie Charlotty:


73. Procol Harum – A Whiter Shade Of Pale
Mam w domu dwa instrumenty klawiszowe, ale służą mi jako parapet, więc bez charakterystycznego wstępu:


74. The Cure – Lullaby
No i co z tego, że mój imiennik? Nie eksajtuję się.

75. The Moody Blues – Nights In White Satin
Na żywo słyszałem dwa razy w wykonaniu Starych Drobnych Małży:


76. Queen – Innuendo
Już przecież mówiłem, że tylko do „Jazz” i ani płyty dalej.

77. Eric Clapton – Layla (Unplugged)
Może kiedyś...

78. Joy Division – Love Will Tear Us Apart
Tekstem tego utworu interesowałem się już w 1984 roku... A nagrać trzeba będzie jeszcze raz:


79. Metallica – Enter Sandman
Może kiedyś przetłumaczę. Widziałem oczywiście na żywo na Bemowie, ale mam też własną instrumentalną próbkę akustyczną:


80. Scorpions – Wind Of Change
Ostatnia dobra płyta Scorpionsów to „Blackout”...

81. Leonard Cohen – Dance Me to the End of Love
Sprawę załatwił już Maciej Z.

82. The Beatles – Let It Be
To była pierwsza w ogóle piosenka, którą chciałem przetłumaczyć. Był rok 1981... Nic z tego nie wyszło, wróciłem do sprawy po ponad trzydziestu latach:


Mam zresztą dwie wersje tekstowe, jedna gorsza od drugiej:


No i dane mi było słyszeć autora w 2013 roku.

83. David Bowie – Let's Dance
Dziękuję, nie tańczę. Ale widziałem fajną wersję Sikora:


84. Budka Suflera – Jolka, Jolka
Gdy to usłyszałem w premierowym wykonaniu, to myślałem, że to śpiewa... Niemen.

85. Myslovitz – Długość dźwięku samotności
Wystarczy, że nazwa miasta jest przetłumaczona.

86. The Police – Roxanne
Kiedyś to zrobię.

87. Sting – Fragile
Nie jestem aż tak delikatny.

88. Peter Gabriel & Kate Bush – Don't Give Up
Poddaję się.

89. Pink Floyd – Money
I znów to samo – miałem okazję posłuchać Davida Gilmoura, Spare Bricks, Tales of Pink Floyd. Moja wersja jest z gatunku tragicznych, jeszcze popracuję kiedyś nad nią:


90. Bob Marley – No Woman No Cry
Reggae mnie nie jara, że tak powiem...

91. Phil Collins – In The Air Tonight
Spróbuję kiedyś.

92. Europe – The Final Countdown
I cóż, że ze Szwecji?

93. Kazik – 12 groszy
W pewnym sensie przetłumaczyłem tę piosenkę:


94. Depeche Mode – Personal Jesus
Rozważam, chociaż skłania mnie ku temu wersja Johny’ego Casha.

95. Guns N' Roses – Don't Cry
Przetłumaczone i czeka na nagranie.

96. Iron Maiden – Fear Of The Dark
Boję się tego utworu.

97. Pearl Jam – Jeremy
Żona byłaby wniebowzięta, może kiedyś się za to wezmę.

98. Nirvana – Come As You Are
Wstęp umiem zagrać, więc może...

99. Kult – Do Ani
Może napisać „Do Ani-ty”?

100. Czesław Niemen – Sen o Warszawie
Wystarczy, że jest wersja francuska.

A ponadto wśród pozycji od 101 do 1500:

105. David Bowie – Space Oddity
109. The Rolling Stones – (I Can't Get No) Satisfaction
113. Queen – We Are the Champions
114. Monty Python – Always Look on the Bright Side of Life
129. Jimi Hendrix – All Along the Watchtower
132. Pink Floyd – Echoes
134. Uriah Heep – July Morning
144. Janis Joplin – Summertime
154. The Doors – People Are Strange
163. Joe Cocker – With a Little Help from My Friends
167. Queen – We Will Rock You
172. The Doors – Break on Through (To the Other Side)
180. Deep Purple – When a Blind Man Cries
189. The Beatles – Come Together
193. The Rolling Stones – Paint It Black
196. Bob Dylan – Like a Rolling Stone
206. King Crimson – The Court Of The Crimson King
220. The Mamas & The Papas – California Dreamin'
221. Pink Floyd – Us And Them
223. Pink Floyd – The Great Gig In The Sky
238. Nirvana – The Man Who Sold The World
249. The Beatles – While My Guitar Gently Weeps
252. T. Rex – Children Of The Revolution
260. Rod Stewart – Sailing
274. The Beatles – Help!
276. Rage Against The Machine – Killing In The Name
285. Queen – Another One Bites The Dust
287. Chris Rea – The Road To Hell (Part 2)
297. The Beatles – Strawberry Fields Forever
307. Lou Reed – Perfect Day
309. David Bowie – The Man Who Sold the World
312. Scorpions – When the Smoke Is Going Down
313. John Lennon – Woman
316. Led Zeppelin – Dazed and Confused
345. Johnny Cash – Ring of Fire
351. Ray Charles – Hit The Road Jack
361. Cream – Sunshine Of Your Love
370. Uriah Heep – Lady In Black
375. The Rolling Stones – Sympathy For The Devil
380. Bill Withers – Ain’t No Sunshine
404. The Beatles – Lucy in the Sky with Diamonds
405. Eurythmics – Here Comes The Rain Again
414. Wishbone Ash – Persephone
418. Scott Mckenzie – San Francisco (Be Sure To Wear Some Flowers In Your Hair)
419. Emerson, Lake & Palmer – C'est La Vie
424. Jimi Hendrix – Little Wing
436. The Beatles – Eleanor Rigby
460. Santana – Black Magic Woman
473. The Doors – Hello, I Love You, Won’t You Tell Me Your Name?
475. The Who – My Generation
483. Emerson, Lake & Palmer – Lucky Man
555. The Beatles – Yellow Submarine
566. Ben E. King – Stand By Me
597. Cream – White Room
608. Bob Dylan – Mr. Tambourine Man
624. The Beatles – Something
643. Simon & Garfunkel – Scarborough Fair
662. David Bowie – Ziggy Stardust
674. Steppenwolf – Born To Be Wild
677. Nancy Sinatra – Bang Bang (My Baby Shot Me Down)
701. The Beatles – A Hard Day's Night
704. America – A Horse With No Name
731. Free – All Right Now
733. The Beatles – All My Loving
734. John Lennon – Jealous Guy
739. The Animals – Don't Let Me Be Misunderstood
748. The Beatles – A Day In The Life
768. Bob Marley – I Shot The Sheriff
838. The Beatles – Love Me Do
913. Don Mclean – American Pie
916. Bob Dylan – Hurricane
943. Iron Butterfly – In-A-Gadda-Da-Vida
965. The Beatles – I Want To Hold Your Hand
980. Eric Clapton – I Shot The Sheriff
981. John Lennon & Yoko Ono – Happy Xmas (War Is Over)
1015. Elvis Presley – Heartbreak Hotel
1070. Neil Young – Heart Of Gold
1085. Cat Stevens – Lady D'Arbanville
1109. The Beatles – Ob-La-Di, Ob-La-Da
1139. Creedence Clearwater Revival – Proud Mary
1147. Jefferson Airplane – White Rabbit
1157. Frank Zappa – Bobby Brown (Goes Down)
1195. Uriah Heep – Easy Livin'
1217. The Beatles – The Long And Winding Road
1234. The Beatles – Lady Madonna
1268. Paul Mccartney – Band On The Run
1287. Jethro Tull – Locomotive Breath
1292. John Lennon – Working Class Hero
1332. Joe Dassin – Les Champs-Élysées
1376. Tom Jones – She's a Lady
1426. John Lennon – Woman Is the Nigger of the World
1435. Alan Price – O Lucky Man!
1446. Marianne Faithfull – As Tears Go By
1449. Frankie Valli – Can't Take My Eyes off You
1454. Rare Bird – Sympathy

Kącik archiwalny, czyli spojrzenie na listę starych przebojów „Szlagiery naszej ery”. Notowanie opublikowane w listopadzie 1984 roku w „Na przełaj”:
Horacy Tłumacy - na YT
Horacy Tłumacy - lista przetłumaczonych piosenek

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz